Fritidsrådet
Fritidsrådet har til formål at vejlede og rådgive det politiske niveau i sager, som omhandler væsentlige forhold på det samlede fritidsområde i Greve Kommune.
Fritidsrådets arbejde
- Deltage i udvikling af hele fritidsområdet
- Sikre helhedstænkning og sammenhæng på hele fritidsområdet
- Høres i forbindelse med behandling af budget for fritidsområdet
- Afgive budgetforslag indenfor eget område
- Drøfte principper for udmøntning af midler i henhold til f.eks. Greveordningen
- Sikre gensidig information på alle niveauer
- Høres om godkendelse af nye folkeoplysende fritidsforeninger indenfor 4 uger, alternativt ved formandsbeslutning
- Orienteres om fordeling af lokaletilskud
- Påse, at lokaletilskuddet er anvendt i overensstemmelse med love og regler.
Fritidsrådet skal, i samarbejde med Idrætsrådet, rådgive og anbefale Kultur- og Fritidsudvalget i forbindelse med:
- Fordeling af indendørs lokaler til folkeoplysende virksomhed
- Fordeling af udendørs arealer til folkeoplysende virksomhed
- Ændring af retningslinjer for udmøntning af midler i henhold til f.eks. Greveordningen
- Ændring af retningslinjer for udmøntning af midler i henhold til øvrige puljer
- Fordeling af tilskudsrammen
- Gebyr/betaling på lån af offentlige lokaler
- Godkendelse af det samlede regnskab på fritidsområdet
- Godkendelse af folkeoplysningspolitik/idræts- og fritidspolitik samt tilhørende handleplaner
Form
- Fritidsrådet mødes omkring 10 gange om året
- Der afholdes fællesmøder med Idrætsrådet i forbindelse med behandling af sager hvor de to råd i samarbejde indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget
- Der kan efter behov, afholdes fællesmøde med Idrætsrådet til drøftelse af sager af fælles interesse
- Fritidsrådet kan efter behov nedsætte ad hoc grupper inden for kommissoriet
- Dagsorden til møderne fastsættes af formanden efter drøftelse med Idræts- og Fritidssekretariatet.
- Dagsorden udsendes senest 1 uge før mødet
Sammensætning
- 2 repræsentanter fra Kultur- og Fritidsudvalget
- 2 repræsentanter fra Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd (BUS)
- 2 repræsentanter fra fritidsforeninger/organisationer så vidt muligt fra 2 forskellige organisationer
- 2 repræsentanter fra aftenskolerne – så vidt muligt fra 2 forskellige aftenskoler
- 2 repræsentanter fra de selvorganiserede grupper
- 1 repræsentant fra handicaporganisationerne udpeget af handicaporganisationerne
- 1 repræsentant valgt blandt formanden for Greve Borgerhus brugerråd, formanden for bestyrelsen i Tune Borgerhus, formanden for bestyrelsen i Karlslunde Borgerhus og formanden for bestyrelsen Hundigehuset samt formanden for brugerrådet i Aktivhuset Olsbækken
- Rådet konstitueres med med formand , næstformand, ordførere og udvalg.
- Idræts- og FritidsSekretariatet står for sekretariatsbistand og mødeforberedelse.
Rådets medlemmer kan få diæter og befordringsgodtgørelse efter gældende regler.
Kompetence
Fritidsrådet skal af administrationen og fagudvalgene inddrages i alle sammenhænge af generel betydning for den folkeoplysende virksomhed vedrørende politik, budget og tilskud i henhold til Folkeoplysningsloven § 35 og Greveordningen. Fritidsrådet kan derud over anbefale og rådgive i øvrige forhold. Derudover har Fritidsrådet ret til at få rejst en sag af principiel karakter i Kultur- og Fritidsudvalget.
Byrådet/Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at uddelegere kompetencen i forhold til specifikt definerede opgaver.
Gældende pr. 1. januar 2020
Sidst opdateret: 12. januar 2023
Kontakt
Kultur & Fritid
Rådhusholmen 10
2670 Greve