Idrætsrådet
Idrætsrådet har til formål at vejlede og rådgive det politiske niveau i sager, som omhandler væsentlige forhold på det samlede idrætsområde i Greve Kommune.
Idrætsrådets arbejde
- At rådgive og give udtalelse til det politiske niveau samt direktør- og chefniveau i Greve Kommune om alle for idrætten væsentlige forhold i kommunen.
- At medvirke til at styrke den samlede indsats for idrætten i Greve Kommune inden for den vedtagne idrætspolitik og tilhørende handlingsplaner.
- At fungere som §35 stk. 2-udvalg i henhold til Folkeoplysningsloven.
- At udpege medlemmer til stående udvalg, som varetager opgaver iht. til Folkeoplysningslovens § 35 stk. 2. Udvalgenes opgaver er beskrevet nærmere i forretningsordenen.
- At deltage i udviklingen af, samt sikre helhedstænkning og sammenhæng på hele idrætsområdet.
Idrætsrådet skal, i samarbejde med Fritidsrådet, rådgive og anbefale Kultur- og Fritidsudvalget i forbindelse med:
- Fordeling af indendørs lokaler til folkeoplysende virksomhed
- Fordeling af udendørs arealer til folkeoplysende virksomhed
- Ændring af retningslinjer for udmøntning af midler i henhold til f.eks. Greveordningen
- Ændring af retningslinjer for udmøntning af midler i henhold til øvrige puljer
- Fordeling af tilskudsrammen
- Gebyr/betaling på lån af offentlige lokaler
- Godkendelse af det samlede regnskab på idrætsområdet
- Godkendelse af folkeoplysningspolitik/idræts- og fritidspolitik samt tilhørende handleplaner
Form
- Idrætsrådet mødes minimum 4 gange årligt og oftere efter behov
- Der afholdes fællesmøder med Fritidsrådet i forbindelse med behandling af sager, hvor de to råd i samarbejde indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget
- Der kan efter behov, afholdes fællesmøde med Fritidsrådet til drøftelse af sager af fælles interesse, og når de to formænd i øvrigt finder det relevant.
- Der kan nedsættes stående og ad hoc udvalg under Idrætsrådet. Udvalgene kan nedsættes på tværs af Idrætsrådet og Fritidsrådet. Kommissorier for de stående udvalg fremgår af Idrætsrådets forretningsorden.
- Dagsorden til møderne fastsættes af formanden og/eller næstformanden efter drøftelse med Idræts- & Fritidssekretariatet.
- Dagsorden med bilag udsendes senest 1 uge før mødet via mail af Idrætsrådets sekretær.
Sammensætning
- 1 medlem valgt/udpeget af Greve Idrætsforening
- 1 medlem valgt/udpeget af Karlslunde Idrætsforening
- 1 medlem valgt/udpeget af Tune Idrætsforening
- 3 medlemmer valgt fra øvrige foreninger, hvoraf ingen forening kan repræsenteres af mere end 1 person
- 3 medlemmer er repræsentanter fra de stående udvalg
- Når et medlem udtræder af Idrætsrådet for en kortere periode eller varigt indtræder suppleanten
Andre mødedeltagere:
- Idrætsrådets sekretær fra Idræts- & Fritidssekretariatet
- Udpeget repræsentant fra det Center som Kultur og Fritidsudvalget refererer til deltager så vidt muligt i Idrætsrådets møder
- 2 repræsentanter fra Kultur- & Fritidsudvalget
Rådets medlemmer kan få diæter og befordringsgodtgørelse efter gældende regler.
Kompetence
Idrætsrådet skal af administrationen og fagudvalgene inddrages i alle sammenhænge af generel betydning for den folkeoplysende virksomhed vedrørende politik, budget og tilskud i henhold til Folkeoplysningsloven § 35 og Greveordningen. Idrætsrådet kan derud over anbefale og rådgive i øvrige forhold. Derudover har Idrætsrådet ret til at få rejst en sag af principiel karakter i Kultur- og Fritidsudvalget.
Byrådet/Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at uddelegere kompetencen i forhold til specifikt definerede opgaver
opgaver
Sidst opdateret: 12. januar 2023
Kontakt
Kultur & Fritid
Rådhusholmen 10
2670 Greve