Gå til hovedindhold

UDSOLGT! Kom helt tæt på fjernvarme

Greve Fjernvarme giver på klimahandlingsdagen en klasse mulighed for at lære om fjernvarme, løse en case, og se, hvordan det er at arbejde med at anlægge fjernvarme

  • Læs op

Praktisk information

Antal pladser: En klasse

Klassetrin: Udskolingen

Varighed: Hele dagen

Beliggenhed: Byggeplads efter aftale med Greve Fjernvarme og jeres skole

Fag: Dansk, Naturteknologi, biologi, fysik/kemi og geografi

Hvad er aktiviteten?

Greve Fjernvarme leverer fjernvarme til store dele af Greve Kommune. Deres program for Klimahandledagen består af tre ting.

For det første inviterer de sammen med en af deres entreprenører klassen til at møde en ung elev, der er med til at udbygge fjernvarmenettet i Greve Kommune. Eleven er ved at uddanne sig til anlægsstruktør og vil give klassen et indblik i, hvordan en hverdag ser ud, når man arbejder med at lave den infrastruktur, der skal muliggøre den grønne omstilling. Besøget kan også være inspirerende for eleverne i forhold til deres valg af ungdomsuddannelse. Man kan læse mere om uddannelsen til anlægsstruktør her.

For det andet vil Greve Fjernvarme efter besøget på byggepladsen lave et oplæg ude på skolen sammen med det VVS-firma, de samarbejder med, om fjernvarme som en klimaløsning. Som en del af oplægget vil de også kigge på skolens fjernvarmeanlæg – eller en kopi, hvis skolen ikke har fjernvarme.

For det tredje vil dagen slutte af med en case om markedsføring, som Greve Fjernvarme ønsker elevernes hjælp med. Børnenes opgave er at komme med deres bud på, hvordan man som børneinfluencer bedst får overbevist voksne om, at vores boliger skal tilsluttes en grøn varmeforsyning i stedet for sort varmeforsyning med olie eller gas. Greve Fjernvarme tilbyder eleverne at få deres producerede materiale præsenteret på Greve Fjernvarmes aktuelle platforme (kræver forældresamtykke, hvis billeder af dem selv indgår).

Progression for selve dagen

Klassen mødes ved (en præcis beliggenhed aftales med Greve Fjernvarme) med lærling og andre ansatte ved byggepladsen. Herefter bliver klassen vist rundt og ser, hvordan man bygger fjernvarme. De får også et indblik i de opgaver, man udfører som anlægsstruktør-elev, og kan stille spørgsmål til uddannelsen.

Direktør for Greve Fjernvarme, Line Carlsen, og deres marketingkoordinator, Marie Ortvang, kommer ud på skolen og holder et oplæg om, hvor varmen i radiatoren kommer fra, når man bor i et fjernvarmeområde, og hvorfor fjernvarme er en god klimaløsning for boliger i byerne. Med til oplægget vil også være en medarbejder fra et VVS-firma, som Greve Fjernvarme samarbejder med, der vil lære eleverne om, hvordan et fjernvarmeanlæg (fx skolens) fungerer. Til sidst i oplægget præsenteres den case, Greve Fjernvarme gerne vil have elevernes hjælp med.

Eleverne kan arbejde med casen fra Greve Fjernvarme. Det er oplagt at inddrage danskfaget, men ikke et krav, da opgaven også bare kan indgå som en måde at lave klimahandling. Eleverne kan tage udgangspunkt i skrivehjulet fra indidansk.dk. Forløbet kan både sluttes på dagen eller klassen kan få mere tid til at færdiggøre deres forslag og præsentere dem for Greve Fjernvarme en anden dag. Dette kan aftales med Greve Fjernvarme.

Tilmeld dig aktiviteten

Faglige perspektiver

Natur/teknologi

Fjernvarmeskolen har et forløb for 4.-6. klasse om overførsel af varme fra et materiale til et andet, hvor den centrale øvelse er, at eleverne skal bygge en velfungerende varmeveksler til opvarmning af deres bolig. Du kan se forløbet her.

Biologi, fysik/kemi og geografi

Fjernvarmeskolen har også et forløb for 7.-9. klasse om fjernvarme som teknologi og systemets samspil med klima og forskellige stoffers kredsløb. Det kan bruges som et fællesfagligt forløb i naturfagene eller som enkeltstående elementer. Du kan se forløbet her.

Dansk

Ud fra dagens case, kan eleverne arbejde videre med spørgsmålet om, hvordan kommunikation kan være en del af løsningen på klimaudfordringen, og hvad der er hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig klimakommunikation.

Hvordan er handlingen en del af løsningen?

Fjernvarme er grundlæggende en klimavenlig måde at varme bygninger op på, hvilket er afgørende for at nå vores klimamål. Et centralt punkt for fjernvarme er her, at Folketinget har besluttet, at der ikke længere skal bruges gas til opvarmning efter 2035.

I Greve Kommune udgør CO2-udledningerne fra opvarmning af bygninger, særligt med naturgas, en stor post i kommunens CO2-regnskab. Derfor er det en del af klimaplanen at udfase olie- og gasfyr. Her er fjernvarme et godt alternativ, da det har et meget lavt CO2-aftryk og kan gøres CO2-neutralt.

Programmet for dagen er tænkt som en del af løsningen ved at gøre klassen opmærksomme på:

  • mulighederne for at arbejde direkte med fjernvarme efter folkeskolen
  • forstå, hvor varmen kommer fra, og hvordan de kan bruge den mest effektivt
  • bruge deres kendskab til sociale medier til at formidle dette budskab.
Sidst opdateret: 4. april 2024