Gå til hovedindhold

Børn med særlige behov

Alle børn i Greve Kommune skal sikres mulighed for at indgå som ligeværdige deltagere i et anerkendende og udviklende fællesskab inden for almenområdet – eller så tæt på som muligt.

  • Tegnsprog

Indhold

    Om børn med med særlige behov

    Greve Kommune har iværksat små grupper for børn med særlige behov af forskellig karakter.

    Greve kommune har etableret 3 basisgrupper beliggende i Holmebo, Abels hus og Skattekisten. Fælles for alle grupperne er, at børnene visiteres af et visitationsudvalg. Der er visitation minimum 2 gange om året og efter behov.

    En basisgruppe er for børn der har behov for at være i et mindre miljø, hvor struktur og forudsigelighed vægtes højt. Formålet med at placere en basisgruppe i en almindelig daginstitution er at inkludere børnene og derved give dem mulighed for at deltage i sociale sammenhænge med de øvrige børn i dagtilbuddet.

    En ressourcepædagog er en uddannet pædagog, der fungerer som en fleksibel ressource i forhold til Kommunens daginstitutioner på 0-6 års området.

    En ressourcepædagog er en uddannet pædagog og Marte meo terapeut, der fungerer som en fleksibel ressource i forhold til Kommunens daginstitutioner på 0 til 6 års området.

    Institutionerne kan gøre brug af ressourcepædagogens kompetencer med henblik på observation af børn, samt råd og vejledning i forhold til grupper af børn og til enkelte børn.

    Ressourcepædagogen har særlig viden om:

    • Relations- og ressourcetænkning
    • Udviklingspsykologi
    • Gruppedynamiske processer
    • Brug af Marte Meo som pædagogisk redskab
    • Viden og erfaring med gennemførelse af iagttagelsesforløb

    Ressourcepædagogen har særlige kvalifikationer i forhold til:

    • at støtte personalet i institutionerne i at observere, beskrive og handle i forhold til børn med særlige vanskeligheder.
    • at støtte institutionernes pædagogiske udviklingsprocesser i forhold til børn med vanskeligheder, samspillet i børnegrupper ,og udvikling af personalets tilgang til disse børn.

    Mål

    Målet for ressourcepædagogens arbejde er:

    • At rådgive og vejlede institutionernes personale i arbejdet med børn i udsatte positioner.
    • At fremme en helhedspræget tænkning, hvor samarbejde, tværfaglighed og respekt for faglighed er udgangspunktet
    • At støtte en relations- og ressourceorienteret tænkning med henblik på øget rummelighed og inklusion

    Organisering

    Ressourcepædagogen er ansat i Inklusions- og ressourceteamet, som er placeret i PPR

    I Inklusions- og ressourceteamet er der ansat uddannede støttepædagoger med en bred faglig viden om børn i udsatte positioner.

    Støttepædagogerne arbejder med mange forskelligartede opgaver, hvor inklusion er i fokus.

    Størstedelen af de børn, der har støttepædagog, er fuldt integrerede i institutionerne, men der findes også børn med beslægtede problematikker, der er samlet i mindre grupper.

    Ansøgning

    Indstillinger til støttepædagog kan foretages af daginstitutionen i samarbejde med ressourcepædagoger og med involverede PPR medarbejdere, altid i samråd med forældrene.

    Visitation

    Ansøgninger til støttepædagog behandles i visitationsudvalget, som består af repræsentanter fra PPR og daginstitutionsledere, som behandler ansøgningerne samlet to gange årligt.

    Sidst opdateret: 10. september 2021