Børn med særlige behov
Alle børn i Greve Kommune skal sikres mulighed for at indgå som ligeværdige deltagere i et anerkendende og udviklende fællesskab inden for almenområdet – eller så tæt på som muligt.
Om børn med med særlige behov
Greve Kommune har iværksat små grupper for børn med særlige behov af forskellig karakter.
Greve kommune har etableret 3 basisgrupper beliggende i Holmebo, Abels hus og Skattekisten. Fælles for alle grupperne er, at børnene visiteres af et visitationsudvalg. Der er visitation minimum 2 gange om året og efter behov.
En basisgruppe er for børn der har behov for at være i et mindre miljø, hvor struktur og forudsigelighed vægtes højt. Formålet med at placere en basisgruppe i en almindelig daginstitution er at inkludere børnene og derved give dem mulighed for at deltage i sociale sammenhænge med de øvrige børn i dagtilbuddet.
En ressourcepædagog er en uddannet pædagog, der fungerer som en fleksibel ressource i forhold til Kommunens daginstitutioner på 0-6 års området.
En ressourcepædagog er en uddannet pædagog og Marte meo terapeut, der fungerer som en fleksibel ressource i forhold til Kommunens daginstitutioner på 0 til 6 års området.
Institutionerne kan gøre brug af ressourcepædagogens kompetencer med henblik på observation af børn, samt råd og vejledning i forhold til grupper af børn og til enkelte børn.
Ressourcepædagogen har særlig viden om:
- Relations- og ressourcetænkning
- Udviklingspsykologi
- Gruppedynamiske processer
- Brug af Marte Meo som pædagogisk redskab
- Viden og erfaring med gennemførelse af iagttagelsesforløb
Ressourcepædagogen har særlige kvalifikationer i forhold til:
- at støtte personalet i institutionerne i at observere, beskrive og handle i forhold til børn med særlige vanskeligheder.
- at støtte institutionernes pædagogiske udviklingsprocesser i forhold til børn med vanskeligheder, samspillet i børnegrupper ,og udvikling af personalets tilgang til disse børn.
Mål
Målet for ressourcepædagogens arbejde er:
- At rådgive og vejlede institutionernes personale i arbejdet med børn i udsatte positioner.
- At fremme en helhedspræget tænkning, hvor samarbejde, tværfaglighed og respekt for faglighed er udgangspunktet
- At støtte en relations- og ressourceorienteret tænkning med henblik på øget rummelighed og inklusion
Organisering
Ressourcepædagogen er ansat i Inklusions- og ressourceteamet, som er placeret i PPR
I Inklusions- og ressourceteamet er der ansat uddannede støttepædagoger med en bred faglig viden om børn i udsatte positioner.
Støttepædagogerne arbejder med mange forskelligartede opgaver, hvor inklusion er i fokus.
Størstedelen af de børn, der har støttepædagog, er fuldt integrerede i institutionerne, men der findes også børn med beslægtede problematikker, der er samlet i mindre grupper.
Ansøgning
Indstillinger til støttepædagog kan foretages af daginstitutionen i samarbejde med ressourcepædagoger og med involverede PPR medarbejdere, altid i samråd med forældrene.
Visitation
Ansøgninger til støttepædagog behandles i visitationsudvalget, som består af repræsentanter fra PPR og daginstitutionsledere, som behandler ansøgningerne samlet to gange årligt.