Kontakt
Vej og Landskab
Rådhusholmen 10
2670 Greve
På denne side kan du se hvordan du skal forholde dig, og hvad du skal gøre hvis du skal foretage gravearbejde i Greve Kommune.
Skal du grave i vejareal skal du sende en digital ansøgning til Greve Kommune via RoSyDig. Gravearbejde skal ligeledes færdigmeldes i dette system.
Når du søger om gravetilladelse, skal ansøgningen vedhæftes en tegning, der viser gravetracéet. Graveansøgningen afvises, hvis denne tegning ikke er vedhæftet.
Hvis gravearbejdet nødvendiggør, at der skal afspærres med afmærkning til regulering af færdslen, skal en skilte- og afmærkningsplan sendes til godkendelse hos Greve Kommune. I særlige tilfælde skal der indhentes samtykke fra politiets færdselsafdeling for, at der kan gives en gravetilladelse. Dette bedes ledningsejere/entreprenører indregne i deres tidsplaner.
Ledningsejeren har pligt til at sørge for, at entreprenøren har indhentet de nødvendige gravetilladelser, og har også den overordnede tilsynspligt med gravearbejdet.
Husk også at forespørge Ledningsejerregisteret, LER
Hvis du som ledningsejer ikke er registreret i RoSyDig, kan du kontakte Vej & Trafik og Landskab (se nedenstående kontaktinfo).
Når du søger om gravetilladelse, får du en kvittering med den kode, som du skal bruge når du færdigmelder.
Greve Kommune har en sagsbehandlingstid på ca. 10 arbejdsdage for gravearbejde på en kommunevej og ca. 20 arbejdsdage for gravearbejde på private fællesveje. Den ekstra sagsbehandlingstid for private fællesveje skyldes partshøring af parter i sagen. Dette bedes ledningsejere/entreprenører ligeledes indregne i deres tidsplaner.
Det er de enkelte ledningsejere, der står for gravearbejderne til ledningerne. Ledningsejerne har ansvaret for at overholde regulativer for, hvordan der må graves, og hvordan gravearbejdet skal afmærkes. De skal sikre, at de holder bestemte afstande til andre ledningsanlæg i vejarealet.
De skal også sørge for, at trafikken kan foregå med mindst mulige gener, mens arbejdet er i gang.