Vinter - snerydning og glatførebekæmpelse
På denne side kan du læse om sne- og glatførebekæmpelse i kommunen. Hvad skal du selv gøre, og hvad gør kommunen?
I perioden fra og med 1. november til og med 31. marts har du som grundejer pligt til at rydde sne- og glatførebekæmpe ud for din ejendom.
Kommunen varetager snerydning og bekæmpelse af glatføre på offentlige veje, stier og parkeringspladser i overensstemmelse med det serviceniveau og regulativ for vintervedligeholdelse, som Greve Kommune har fastsat.
Du kan finde information om serviceniveauet og regulativet nederst på siden.
Snerydning og glatførebekæmpelse er en vigtig opgave for grundejerne på private veje og stier. For at sikre, at bl.a. omdelere og renovatøren kan komme frem, bør du også rydde adgangsveje, gangstier og området omkring affaldsstativet på din egen grund.
Forpligtelserne varierer afhængigt af vejens ejerforhold:
Offentlige veje i byområder
Bor du ud til en offentlig vej, er du ansvarlig for at rydde fortovet for sne og sikre, at det ikke er glat. Dette gælder uanset vejen eller stiens status som offentlig, og uanset om der er direkte adgang til vejen. Snerydning skal ske, når det er nødvendigt for at sikre sikker færdsel, og glatførebekæmpelse skal udføres, når der er risiko for glatte veje og stier. Du kan finde flere oplysninger i Greve Kommunes vinter- og renholdelsesregulativ, afsnit 3.1.
Private fællesveje og stier
Bor du ud til en privat fællesvej eller sti, er du også ansvarlig for snerydning og glatførebekæmpelse. Dette skal ske hurtigst muligt efter snefald og gælder både kørebane, fortov og sti, uanset adgangsforholdene. Som med offentlige veje skal snerydning ske for at sikre sikker færdsel, og glatførebekæmpelse skal udføres, når der er risiko for glatte veje og stier. Du kan finde flere oplysninger i Greve Kommunes vinter- og renholdelsesregulativ, afsnit 3.2.
Kommunen håndterer snerydning og saltning af veje, parkeringspladser, stier og på forarealer eller overgange til S-togsstationer i en prioriteret rækkefølge. Vejene er inddelt i tre prioriterede klasser:
- Klasse 1 veje: Disse veje udgør det overordnede vejnet og har højeste prioritet. Vintertjenesten udføres hver dag døgnet rundt. Klasse 1 stier og S-togsstationer bliver også vinterbekæmpet dagligt.
- Klasse 2 veje: Disse veje har anden prioritet. Vintertjenesten på klasse 2 veje udføres hver dag mellem kl. 5.00 og 22.00.
- Klasse 3 veje: Disse veje har laveste prioritet, og vintertjenesten udføres kun på hverdage mellem kl. 07:00 og 18:00. Arbejdet på klasse 3 veje påbegyndes først, når opgaverne på klasse 1 og 2 veje er afsluttet, og kun inden for de angivne tidsrammer.
Vinterbekæmpelsen prioriteres på klasse 1 og 2 veje, fordi disse ruter er mest trafikerede og essentielle for trafiksikkerhed, adgang til nødtjenester og offentlig transport. Det er afgørende at holde disse veje ryddet for sne og is for at minimere risikoen for ulykker. Klasse 3 veje behandles senere, hvilket kan betyde, at der kan gå lang tid før alle klasse 3 veje bliver ryddet.
Denne opdeling sikrer, at de mest trafikerede og kritiske veje prioriteres først, hvilket bidrager til en sikker og effektiv transport i vintermånederne.
Du kan finde flere oplysninger i Greve Kommunes vinter- og renholdelsesregulativ, Bilag A og Bilag B.
Kommunale ejendomme
Kommunen håndterer snerydning og glatførebekæmpelse på skoler, plejehjem, daginstitutioner, spejderhytter og idrætsanlæg mv. i en prioriteret rækkefølge:
- Plejecentre har højeste prioritet. Vintertjenesten udføres hver dag døgnet rundt
- Idrætsanlæg, daginstitutioner og skoler mv. er anden prioritet, og vintertjenesten udføres hver dag fra kl. 5-24
- Kunstgræsbaner, atletikbaner og spejderhytter mv. er laveste prioritet, og vintertjenesten udføres hver dag fra kl. 6-24
Hvordan virker salt?
Tørsalt virker mod frost, is og sne ved at sænke frysepunktet for vand. Når salt blandes med sne eller is, skaber det en saltopløsning, som forhindrer vandet i at fryse ved 0 grader. Denne proces kaldes frysepunktsdepression. Dette betyder, at isen smelter ved lavere temperaturer, hvilket hjælper med at holde veje og fortove fri for is og sne. Salt er mest effektivt ved temperaturer over -6 grader. Ved lavere temperaturer kan det være mindre effektivt.
Saltlage er en opløsning af salt og vand, der sprøjtes eller fordeles på vejoverfladen og danner et fugtigt, klæbrigt lag, der sænker frysepunktet ned til -14 grader for vand.
Valget mellem tørsalt og saltlage afhænger af de konkrete vejrforhold, herunder temperatur, økonomi, vejklasser og samt andre faktorer.
Hvornår saltes der?
Bekæmpelse af frost involverer ofte tidlig indsats for at forhindre isdannelse. Ved at salte præventivt forebygger man isglatte overflader. Saltet sænker frysepunktet for vand, så det forhindres, at der dannes is på vejbanen. Dette gør vejene mere trafiksikre og fremkommelige i vintersituationer, dvs. før snefald eller inden isglatte situationer opstår.
Snebekæmpelse foretages både præventivt og under snefald på klasse 1 og 2 veje. På stier, fortove, overgange, busstoppesteder, stationer og ejendomme vil snerydningen igangsættes ved snefaldstop og indenfor vejklassernes arbejdstid i henhold til vinterregulativet. Du kan finde flere oplysninger om tidsrum for snerydning i Greve Kommunes vinter- og renholdelsesregulativ, Bilag A og Bilag B.
Der kan sneryddes på to forskellige måder afhængig af mængden og typen af snefald:
- Kombikørsel med kost og plov: Vinterbekæmpelsen refererer til en metode, hvor forskellige typer køretøjer og udstyr anvendes i samarbejde for effektivt at håndtere vintervejr og snebekæmpelse. Dette kan inkludere brugen af sneryddere, såsom kost, plov eller saltspredere, for at sikre, at vejene er sikre og farbare.
- Snerydning: Vinterbekæmpelse hvor et køretøj kun rydder sne med en kost eller plov og ikke salter efterfølgende. Denne vinterbekæmpelse vil man typisk gøre brug af som supplement til andre ruter, hvor der allerede køres med kombikørsel, for dermed at kunne fjerne sneen hurtigst muligt.
Udkaldefunktion og vintervagt
Under vintertjenesten er kommunens udkaldefunktion baseret på retningslinjer fra Vejdirektoratet. Det betyder, at når Vejdirektoratet udkalder, så reagerer kommunen (vintervagten) hurtigt på dette. Afhængig af vejrsituationen vil kommunen vurdere udkaldet med øje for de specifikke forhold i kommunen. Det betyder, at vintervagten analyserer vej- og vejrforholdene for at afgøre, om der er behov for vinterbekæmpelse, såsom snerydning eller glatførebekæmpelse. Kommunens beslutningsproces sikrer, at der handles effektivt og målrettet for at opretholde sikkerheden på vejene
Entreprenør
Kommunen har udliciteret vintertjenesten til en erfaren privat entreprenør for at sikre effektiv snerydning og glatførebekæmpelse. Entreprenøren står for snerydning, saltning og vedligeholdelse af veje og offentlige pladser. Kommunen overvåger løbende entreprenørens arbejde og evaluerer det for at sikre, at det lever op til kommunens standarder.
GPS-spor i bilerne (ikke online)
Håndtering af vinterbekæmpelse foregår via programmet Vinterman, som er et program fra Vejdirektoratet. Heri ligger alle ruter, oversigt over chauffører og selve udkaldefunktion.
Chaufførerne kører efter fastlagte ruter via GPS fra Vintermans chaufførapp, der hjælper til at opretholde det ønskede serviceniveau.
Antal sneplove/koste og saltere
Den private entreprenør har følgende materiel til rådighed: 4 lastbiler, 10 store traktorer, 6 sti-traktorer og 5 små traktorer samt 13 ladbiler med 2 mand i hver til håndsaltning.
Private fællesveje og stier
Hvis kommunen skønner, at snerydning og glatførebekæmpelsen er mangelfuld, kan kommunen lade arbejdet udføre for grundejerens regning.
Offentlige veje og stier
Ved manglende saltning, snerydning, skader eller lignende, er det vigtigt at indberette disse forhold til Greve Kommune. Brug venligst vores "Giv et Praj"-funktion til at indsende en beskrivelse samt billeddokumentation af problemet. Læs nærmere om "Giv et Praj".