Kontakt
Visitationen
Træffes: mandag, tirsdag, torsdag og fredag i tidsrummet kl. 09.00 - 12.00.
Rådhusholmen 10
2670 Greve
Telefon: 43 97 97 97
Greve Kommune søger frit valgs leverandører til hjemmepleje
Ansøgning om at blive frit valgs leverandør
Greve Kommune skal skabe grundlag for borgernes frie valg af leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp (hjemmepleje). Det frie valg indebærer, at borgerne skal kunne vælge mellem mindst to leverandører af hjemmepleje, hvoraf den ene leverandør kan være kommunen.
Det frie valg af leverandør tilvejebringes på følgende måde i Greve Kommune:
Det frie valg betyder, at borgerne får mulighed for frit at vælge, hvem der skal levere den hjælp, som kommunen har tildelt den enkelte borger. Frit valgs leverandører er derfor ikke garanteret en minimumsomsætning på den aftale, de indgår med kommunen.
Som frit valgs leverandør i Greve Kommune skal man kunne levere hjælp og pleje efter Lov om social service, § 83 samt efter Ældreloven.
Ældreloven er fra 1. juli 2025 den ny hovedlov for ældrepleje og -omsorg, som tilvejebringer de lovgivningsmæssige rammer for fremtidens ældrepleje med afsæt i tre bærende værdier:
Målgruppen for Ældreloven er borgere på +67 år eller yngre borgere (+60 år) med aldersvarende behov for hjælp og pleje.
Med ældreloven indføres helhedspleje og borgernær visitation. Helhedspleje indebærer, at hjælpen og plejen til den ældre skal tilbydes som et sammenhængende pleje- og omsorgsforløb, der kan tilpasses efter borgerens aktuelle behov. Det skal ske i dialog mellem medarbejderen, den ældre og de pårørende. Den enkelte leverandør skal kunne levere helhedspleje hele døgnet, så der er hjælp til rådighed, når borgeren har brug for det.
Helhedspleje omfatter:
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at tilrettelægge og organisere helhedsplejen, og både offentlige og private leverandører skal levere hjælp og pleje med afsæt i de definerede forløb.
Ældreloven lægger op til brugen af faste, tværfaglige teams for at sikre kontinuitet, tryghed, kvalitet og sammenhæng i plejen. Det betyder, at de samme medarbejdere så vidt muligt skal levere plejen til den enkelte borger. I Greve Kommune arbejdes der hen imod, at faste teams, udover sundhedsfaglige medarbejdere, også omfatter visitatorer, terapeuter og sygeplejersker.
Hjælp og pleje efter Lov om social service, § 83 visiteres som enkelt indsatser og uden krav om at levere hjælp til genoptræning. Udover denne forskel skal hjælp og pleje leveres efter samme rammer som hjælp og pleje efter Ældreloven.
Ønsker din virksomhed at levere 1) personlig pleje, praktisk hjælp og overdraget sygepleje eller 2) kun praktisk hjælp som frit valgs leverandør i Greve Kommune, skal du ansøge om at blive godkendt.
Anmodningsskemaet (bilag 1) skal udfyldes og indsendes på mail til sundhedogpleje@greve.dk. I emnelinjen skrives ”Anmodning om godkendelse som frit valgs leverandør”.
På baggrund af anmodningsskemaet vurderer Greve Kommune virksomhedens egnethed.
Egnethed vurderes med afsæt i følgende krav godkendt af Greve Kommunes Byråd:
Hertil kommer leverandørens besvarelse af spørgsmål i anmodningsskemaet.
Greve Kommune godkender leverandører under godkendelsesmodellen to gange årligt med opstart af aftalen den 1. april og den 1. oktober.
Da Greve Kommune for nuværende har godkendt tre private leverandører til levering af hjemmepleje, kan der ikke søges om at blive leverandør under godkendelsesmodellen i 2025.
Forinden underskrift af aftale skal godkendte leverandører fremsende nedenstående dokumenter elektronisk til Greve Kommune:
Vær opmærksom på at afsætte tid til indhentning af anfordringsgaranti og serviceattest.
Bilag 1 Anmodningsskema - personlig pleje, praktisk hjælp og overdraget sygepleje
Bilag 3 Krav til leverandøren af personlig pleje, praktisk hjælp og overdraget sygepleje
Bilag 4 Indsatser overdraget sygepleje
Bilag 5.3 Kompetenceskema ufaglært
Bilag 6 Indsatser under serviceloven (SEL)
Aftale for leverandører af personlig pleje, praktisk hjælp og overdraget sygepleje
Databehandleraftale hjemmepleje