Kontakt
Skoletjeneste - booking
Telefon: 20 60 26 58
E-mail: skoletjeneste@greve.dk
For en måned siden blev den første Miyawakiskov plantet i Greve Kommune, og den skal have et fantastisk vildt hegn omkring sig. Det her er muligheden for at bruge hænderne til at konstruere alletiders nye hjem for planter og insekter.
Klassetrin: Alle klasser
Antal klasser: Der er plads til 3 klasser
Varighed: Varigheden af aktiviteten afhænger af hvordan den tilrettelægges
Fag: Alle er mulige
I Greve Kommune er der nu plantet den første mikroskov efter Miyawaki-metoden. Det er en markant anden måde at plante skov på end traditionelt, og den skulle eftersigende øge biodiversiteten i området markant.
Plantningen er blevet til i et samarbejde mellem FGU Skolen Øst, kommunen og frivillige borgere.
Der er opsat trådhegn omkring træerne for at sikre dem mod at blive gnavet ned af vildt, men det er planen, at trådhegnet blot skal udgøre den ene side af et vildt fedt naturhegn. Det vil altså sige, at der endnu mangler at blive bygget det fedeste naturhegn af kvas, blade, jord, sten og stammer, og det kan blive en del af skolernes klimahandledag.
Der er mulighed for at to klasser kan komme ud på området og deltage. Projektgruppen og FGU Skolen har samlet materialer sammen, så det er bare om at møde op i praktisk tøj og komme igang.
Indsættes GIS-foto.
Oplevelsen rummer mange muligheder for et godt forløb på klimahandledagen.
Op til besøget kan eleverne arbejde med den nuværende biodiversitet i Greve Kommune. Det kunne man fx gøre med naturkapitalindekset, hvor Greve Kommune ligger femte sidst. Der er masser af materiale tilgængeligt, så det kan sagtens være kulminationen på et undervisningsforløb, fx samfundsfagligt eller historisk om arealanvendelsen i Danmark.
I de små klasser kunne det gøres ved at lave tegninger eller tage billeder af de planter, der gror der. I de større klasser kan det gøres ved at lave en såkaldt bioblitz, hvor elevere fx downloader appen Arter eller Seek af iNaturalist, som kan hjælpe eleverne med en mere præcis registrering af de nuværende arter på området.
Man kan også efterbearbejde oplevelsen tilbage på skolen. I et mere læringsfokuseret forløb kan eleverne registrere arter i skolens græsplæne og sammenholde dem resultaterne fra området omkring Miyawakiskoven - og så kan de følge udviklingen til næste år.
I et mere handlingsorienteret forløb kan eleverne lave skilte som gør opmærksom på kvaliteterne af det hegn, de har bygget, eller de kan undersøge om der er nogle områder nær dem, hvor der kunne plantes en lignende mikroskov og arbejde videre med det, måske som en del af hele skolens klimahandledag. Mulighederne er mange.
Til hjertet:
Eleverne kan mærke jorden og naturens positive indvirken på fysisk og psykisk trivsel
Til hænderne:
Eleverne kan lave artsoptælling, bioblitz, og lukke køerne på græs
Til hovedet:
Eleverne kan måske få et oplæg om områdets særlige naturværdi og køernes rolle
Eleverne kan få kendskab til klimapotentialet ved at spise mindre kød fra fritgående kvæg