Gå til hovedindhold

Klageregler og erstatning

En klage kan indgives skriftligt eller mundtligt. Har du vanskeligt ved selv at udforme din klage, kan Greve Kommunes visitatorer hjælpe dig med det.

Indhold

    Du har ret til at klage over afgørelser truffet efter lov om social service (serviceloven), medmindre andet helt konkret er fastsat. Når der er truffet en afgørelse mod din interesse, skal du have et skriftligt afslag og en klagevejledning fra kommunen. Hvis du ikke har modtaget det, kan du bede om at få det hos den myndighed, som har truffet afgørelsen. 

    Information om klageregler og erstatning

    Hvis du har modtaget en afgørelse om hjælp efter serviceloven, som du vil klage over, skal du rette klagen til Center for Sundhed og Pleje. Klagefristen er 4 uger efter, at du har modtaget afgørelsen. Det vil lette behandlingen af din klage, hvis du udførligt skriver, hvad du er utilfreds med.

    Som udgangspunkt er det dig, der modtager en afgørelse, som kan klage. Såfremt du ønsker, at en anden skal klage på dine vegne, skal der foreligge en skriftlig fuldmagt.

    Efter modtagelsen af din klage har kommunen 4 uger til at revurdere sagen. Hvis kommunen fastholder sin oprindelige afgørelse i sagen, sender kommunen din sag videre til Ankestyrelsen indenfor de 4 uger.

    Ankestyrelsen vurderer, om kommunens afgørelse i din sag er korrekt. Hvis den ikke er det, kan Ankestyrelsen ændre afgørelsen.

    Hvis du er utilfreds med sagsbehandlingen f.eks. den vejledning du har fået, sagsbehandlingstiden, de krav kommunen stiller til dig eller lange svartider i forbindelse med behandling af din sag, kan du klage til Center for Sundhed og Pleje.

    Hvis du ønsker at klage over personalets adfærd, kan du kontakte den ansvarlige leder i den pågældende enhed eller ledelsen i Center for Sundhed og Pleje.

    Nedenfor fremgår enhederne i Greve Kommunes ældrepleje.

    Navn på pleje enheden

    Navn på leder

    Telefon- eller mobil nummer

    Hjemmeplejen Syd Stranden

    Rikke Sørensen

    23 38 71 13

    Hjemmeplejen Vest Tune

    Mariann P. Jacobsen

    21 36 35 03

    Hjemmeplejen Karlslunde Landsby

    Madelene Eriksen

    22 10 48 69

    Hjemmeplejen Nord

    Linda Christoffersen

    20 65 86 08

    Hjemmeplejen Hundige Nord

    Anette Pedersen

    43 97 38 04

    Hjemmesygeplejen

    Jeanette Buhl-Madsen

    22 15 41 37

    Træningsenheden

    Benedicte Rostock

    20 24 79 70

    Rehabiliteringscenter Hedebo

    Christina Giarbini

    23 38 70 68

    Langagergård Plejecenter

    Marlene Malling

    29 16 57 80

    Lokalcentret Møllehøj

    Tatjana Frimurer

    20 51 78 29

    Kompetencecenter for demens, Nældebjerg Plejecenter

    Marianne M. Jensen

    20 55 09 81

    Strandcentret Plejecenter

    Connie Vejlø

    20 51 02 12

    Chef for Det Nære Sundhedsvæsen, Center for Sundhed & Pleje

    Bitten Kirsch Bentsen

    23 61 57 91

    Centerchef, Center for Sundhed & Pleje

    Martin N. Rasmussen

    20 55 09 86

    Det politisk vedtagne serviceniveau er f.eks. den tid, der er afsat til rengøring, når man er bevilget praktisk hjælp. Det er Byrådet, som fastsætter serviceniveauet i Greve Kommune. Det er derfor ikke muligt at klage til Center for Sundhed og Pleje over serviceniveauet i kommunen.

    Hvis du er utilfreds med serviceniveauet, kan du altid gøre opmærksom på din mening overfor medlemmerne af Byrådet eller overfor borgmesteren, som er den øverste ansvarlige i kommunen.

    Du er også altid velkommen til at kontakte Center for Sundhed og Pleje, hvis du er i tvivl om, hvordan du klager, eller hvem du skal sende din klage til.

    Hvis en medarbejder, der kommer i dit hjem, får ødelagt nogle af dine ting eller ejendele, kan du have krav på erstatning fra din plejeleverandør.

    Erstatningskravet skal rettes til medarbejderens nærmeste leder.

    Sidst opdateret: 13. juni 2023

    Kontakt

    Visitationen

    Træffes: mandag, tirsdag, torsdag og fredag i tidsrummet kl. 09.00 - 12.00.

    Rådhusholmen 10
    2670 Greve

    Telefon: 43 97 97 97