Adgange og indkørsler
På denne side kan du finde informationer om adgange og indkørsler
I henhold til vejloven og privatvejsloven må der hverken etableres gående eller kørende adgang til en vej (offentlig vej eller privat fællesvej) eller foretages ændringer af adgange uden vejmyndighedernes tilladelse.
Anvendelse af en ikke godkendt adgang eller indkørsler er ikke tilladt.
Oversigt
En adgang er vejlovenes navn for det areal mellem kørebanen og den private ejendom, som bruges til at gå eller køre ind og ud af ejendommen. Det kaldes normalt for en indkørsel, men kan også betegnes som overkørsel, udkørsel eller adgangsvej.
Den ligger på vejareal, f.eks. fortov eller græsrabat.
Ansøgning om adgang skal sendes til Vej og Trafik, og den skal indeholde en beskrivelse af det påtænkte arbejde samt en skitsetegning med mål. Af skitsetegningen skal det tydeligt fremgå, hvor adgangen ønskes placeret med mål f.eks. i forhold til skel mod nabogrund eller anden fast genstand.
Du kan med fordel benytte Greve Kommunes kortfunktion her.
Vi foretager en konkret vurdering for hver ansøgning, og ansøgningen behandles under hensyntagen til trafiksikkerhed, oversigtsforhold samt de trafikale forhold i området. Vi prøver at holde antallet af adgange på et minimum af hensyn til trafiksikkerheden.
Du kan med fordel se, om der er tinglyste servitutter eller specielle krav til adgangsforholdene i den gældende lokalplan for din ejendom.
Gældende lokalplaner kan findes her.
Tinglyste servitutter kan findes her.
Vej & Trafik kan kontaktes via sikker post - kontaktinformationer fremgår i bunden af siden under kontakt.
Hvis en eksisterende adgang skal nedlægges, meddeles dette sammen med ansøgningen. Hvis ansøger f.eks. er entreprenør eller rådgiver, skal vi have en fuldmagt fra grundejeren sammen med ansøgningen.
Vej & Trafik kan kontaktes ved sikker post, som fremgår i bunden af denne side, under kontakt.
Etablering, ændring eller nedlæggelse udføres af grundejeren eller af en entreprenør/rådgiver, som grundejeren har bedt om at udføre det praktiske arbejde.
Omkostninger i forbindelse med arbejdets udførelse afholdes af grundejeren.
Havelåger, porte, garagedøre m.m. skal åbne ind mod grundejerens egen matrikel. det er ikke uden særlig tilladelse tilladt at åbne ud over vejareal.
En tilladelse til adgang giver ikke automatisk tilladelse til opførelse af carport, garage m.v. Tilsvarende giver en byggetilladelse til f.eks. en garage ikke automatisk tilladelse til adgang.
Forespørgsler vedr. carport, garage m.v. skal rettes til Greve Kommunes byggesagsteam.
Såfremt der er særlige forhold, skal det skrives i ansøgningen. Særlige forhold kan f.eks. være rendestensbrønd, dæksel m.v.
Hvis der er installationer, som f.eks. er el-skabe, belysningsmaster, brønddæksler, brandhane m.m., som skal flyttes, skal grundejeren selv kontakte ejeren af installationen for nærmere aftale.
Udgifter til flytning skal afholdes af grundejeren.
Hvis adgangen ligger på en privat fællesvej, betyder tilladelsen alene at Greve Kommune ikke vil hindre etablering af adgangen, hvis den placeres og udføres som beskrevet i ansøgningen.
Før arbejdet kan udføres, skal grundejeren også have en tilladelse fra ejeren af den ejendom, som vejen ligger på.
Hvis grundejeren ved ændring af adgang ønsker at ændre adresse, skal der sendes en separat ansøgning til Greve Kommune.