Kontakt
Center for Politik, Organisation & Borgerbetjening
Rådhusholmen 10
2670 Greve
Telefon: 43 97 97 97
Borgmester Pernille Beckmann havde flere vigtige budskaber, da transportminister Thomas Danielsen besøgte borgmesterkontoret i Greve.
Transportminister Thomas Danielsen besøgte Pernille Beckmann på rådhuset fredag eftermiddag.
Havmiljøet i Køge Bugt var det første emne borgmester Pernille Beckmann tog op, da hun fredag havde besøg af transportminister Thomas Danielsen.
"Vi skal passe på Køge Bugt, og derfor er vi imod, at der bliver bygget ni kunstige erhvervsøer, som betyder en masse ekstra trafik, støj og belastning af havmiljøet. I stedet skal Køge Bugt udpeges til marin nationalpark på linje med Øresund", sagde Pernille Beckmann.
Hendes næste vigtige budskab handlede om de områder i Greve Kommune, som i årtier har været reserveret til transportkorridor for en eventuel motorvej 5. Den reservation vil borgmesteren have ophævet:
"Lige nu er mange af husejerne i området stavnsbundne, fordi ingen vil købe en grund, som har mulighed for at blive omdannet til motorvej. Vi har brug for grønne løsninger fremfor mere asfalt, flere biler og mere støj", siger Pernille Beckmann.
Netop trafikstøjen tog hun også op med ministeren, for mange borgere lider under støjen fra Køge Bugt-motorvejen, og det problem kan Greve Kommune ikke løse alene.
"Jeg foreslår et samarbejde mellem Greve Kommune og staten om at mindske støjproblemerne. Og det håber jeg, at ministeren vil sige ja til", siger borgmesteren.
Hun talte også med ministeren om at få ændret en støjzone i Tune.
"I Tune er der brug for, at de får lov til at udvikle byen, selvom den ligger tæt på Roskilde Lufthavn. Her er det en såkaldt støjzone, som spærrer for, at byen kan udvikles, selvom der i virkeligheden er rart og roligt", fortæller Pernille Beckmann.
Allersidste punkt var den offentlige bustransport, som er blevet dyrere som følge af verdenssituationen med først corona og siden krigen i Ukraine. Her appellerede foreslog borgmesteren, at staten skal kompensere kommunerne for de voldsomme stigninger til busdriften.