Gå til hovedindhold

Jobcentret i Greve afbureaukratiserer for at få ledige hurtigere i job

De ledige borgeres første møde med jobcenteret skal i langt højere grad handle om konkrete ledige job. Fra i dag vil ledige i Greve Kommune derfor møde et nyt e-læringsforløb, der skal frigive tid til reel jobrettet rådgivning frem for processer og jura. Systemet skal til april være udrullet i 14 sjællandske jobcentre.

Modelfoto af ledig, som gennemgår e-læringsforløb om rettigheder og pligter hjemmefra.

Indhold

    Der er mangel på arbejdskraft - også på Sjælland - og masser af ledige stillinger. Knap 10.000 ledige på Sjælland vil derfor inden deres første møde på Jobcenteret få et e-læringsforløb, så de har styr på rettigheder og pligter. Det giver plads til, at jobcenterets medarbejdere kan have fokus på det vigtige match mellem virksomhed og ledig.

    - Ligesom regeringen er vi optagede af at skabe et hurtigere fokus på reel jobrettet rådgivning og på at tale om de konkrete ledige jobs, som er relevante for den ledige. Men der er rigtig mange krav til, hvordan vi i kommunerne skal vejlede om regler og rettigheder, og det tager meget tid på den første samtale med den ledige. Den viden vil vi nu digitalisere i et e-læringsforløb, som den ledige i stedet kan tage derhjemme i egne rammer, når det passer ind, fortæller Simon Østergaard, der er formand for Beskæftigelses- og Erhvervsudvalget i Greve Kommune.

    Greve Kommune er dermed en del af et ret unikt samarbejde på tværs af 14 sjællandske kommuner, og kommunen går - sammen med Roskilde Kommune - forrest med udrulningen af det nye e-læringsforløb. De øvrige 12 kommuner følger til april.

    Projektet, der er støttet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, udfordrer praksis:
    Først og fremmest ved at gøre op med en mangeårig tradition om at gennemgå paragrafferne på et fysisk møde og i stedet digitalisere processen - og på den måde fremrykke den konkrete jobrådgivning og afbureaukratisere. Samtidig vil de 14 kommuner i langt højere grad tænke Sjælland som ét arbejdsmarked i jobformidlingen til borgerne. Det sker blandt andet ved at ansætte to tværgående sjællandske formidlingskonsulenter.

    Nyt mindset - og fokus på konkrete ledige jobs

    Projektet handler i høj grad også om at justere mindsettet hos både de ledige og beskæftigelsesmedarbejderne, så der kommer øget fokus på hurtigt at komme i arbejde, også selvom det ledige job ikke er drømmejobbet.

    - Der er i dag et mismatch mellem det arbejdskraftbehov, virksomhederne har, og den type ledige, vi primært ser. Af den grund er vi nødt til at være endnu mere pragmatiske i matchet. Derfor vil vi med projektet også sætte fokus på, at vi alle sammen i en periode af vores liv kan blive nødt til - eller ligefrem have gavn af - at søge og tage et andet job end det, vi som udgangspunkt ønsker os allermest, forklarer Simon Østergaard, der sammen med de jobcenteransvarlige har ambitioner om i højere grad at hjælpe de ledige med at få øje på andre muligheder.

    Konkrete værktøjer til medarbejderne

    Som en væsentlig del af projektet har de 14 sjællandske kommuner derfor igangsat en intern kompetenceudvikling, hvor beskæftigelsesmedarbejderne i de kommende måneder introduceres til nye arbejdsgange og konkrete metoder til at italesætte det pragmatiske match i dialogen med de ledige.

    Om de nye e-læringsforløb

    De nye e-læringsforløb er udviklet af it-virksomheden Schultz og har to spor:
    Et til nyledige dagpengemodtagere og et til nyledige jobparate kontanthjælpsmodtagere. Borgerne inviteres via Digital Post (e-Boks) - og sendes via et link videre til løsningens borgerportal, hvor der logges ind med NemID eller MitID. Det garanterer, at det er den korrekte borger, der påbegynder og gennemfører vejledningen. Herefter kan vejledningen startes - og til enhver tid afbrydes og genoptages. Hvert vejledningsforløb består af en eller flere små animationsvideoer, som vejleder borgeren i 'ret og pligt', samt "quizzer" undervejs, som skal give en god indikation af, om borgeren har forstået vejledningen.

    Systemet udrulles i første omgang i Roskilde og Greve Kommuner i januar 2023 - og fra april 2023 i de øvrige 12 sjællandske kommuner.

    Om projekt 'Jobformidling først'

    Projektet omfatter 14 sjællandske kommuner (Faxe, Greve, Guldborgssund, Køge, Lejre, Lolland, Næstved, Ringsted, Roskilde, Slagelse, Solrød, Sorø, Stevns og Vordingborg), som sammen har fået ressourcer fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Projektet løber fra april 2022 til december 2023, og hovedformålet er at få flere ledige borgere i beskæftigelse.

    Sidst opdateret: 23. januar 2023

    Kontakt

    Center for Job & Socialservice

    Rådhusholmen 10
    2670 Greve

    Rådhusholmen 10
    2670 Greve

    Telefon: 43 97 97 97

    Send Digital Post (kræver NemID)