Gå til hovedindhold

Rådhuset er indrettet effektivt

Greve Kommuner vil bruge alle kvadratmeter klogt og effektivt. Det betyder, at medarbejderne på Greve Rådhus ikke længere har faste kontorpladser. Til gengæld bliver der skabt plads til hjemmepleje og PPV i bygningen.

Indhold

    Medarbejderne på rådhuset har ikke længere hver deres faste kontorplads. I stedet er hele rådhuset nu blevet indrettet med fleksible pladser, der kan bruges af alle medarbejdere. På den måde står der ikke tomme skriveborde tilbage, når medarbejdere holder feriedage, er syge, deltager møder eller er på opgaver andre steder. 

    Byrådet har nemlig vedtaget en ejendomsstrategi, der går ud på undgå tomme kontorpladser og ledige lokaler i kommunens bygninger: 

    ”Vi arbejder på, at alle kommunens kvadratmeter bliver brugt klogt, og derfor har vi nu indrettet rådhuset med fleksible kontorpladser. Det betyder, at der bliver plads til nye medarbejdergrupper, så vi kan opsige de lejede lokaler, hvor de plejer at holde til”, siger borgmester Pernille Beckmann. 

    Stærkere samarbejde 

    Selve indretningen blev gennemført i efterårsferien, men den har været forberedt i mere end et halvt år med analyser, grundig oprydning og medarbejderinvolvering. 

    Nu er alle kontorpladser på rådhuset indrettet ens, og medarbejderne har deres bærbare pc, kaffekoppen, skærmbrillerne og hvad der ellers skal bruges i løbet af arbejdsdagen i et skab eller på en hylde. 

    For kommunaldirektør Anne-Sofie Degn er det vigtigt, at den nye indretning også skal understøtte et stærkere samarbejde på tværs af fagområder: 

    ”De fleksible pladser betyder, at medarbejdere fra forskellige centre nemt kan sætte sig sammen, når de arbejder på samme sag. Det er en vigtig kulturændring, som vi arbejder videre med, sådan at de fleksible kontorpladser kommer til at understøtte en stærk kultur, hvor vi samarbejder endnu bedre om at skabe gode løsninger og beslutninger”, siger hun. 

    Plads til flere 

    Næste ændring på rådhuset bliver at indrette de ledige kvadratmeter sådan, at cirka 100 medarbejdere fra PPV (Pædagogisk Psykologisk Vejledning) og Greve Hjemmepleje, kan få fast base på rådhuset i løbet af 2025. Først skal der dog bygges om, sådan at der bliver lavet badeforhold, plads til omklædning og hvad de nye personalegrupper i øvrigt har brug for. 

     

    Sidst opdateret: 6. november 2024

    Kontakt

    Center for Teknik & Miljø

    Rådhusholmen 10
    2670 Greve

    Telefon: 43 97 97 97