Bekendtgørelse om endelig vedtagelse af Kommuneplantillæg nr. 2 til Kommuneplan 2021-2033 – Første temarevision om Boliger til hele livet
Byrådet har den 23. april 2025 vedtaget første temarevision af kommuneplan 2021-2033 endeligt

Billede af Hundige Strandby - Greve Kommune
Kommuneplantillægget indberettes endeligt til Plandata.dk med ikrafttrædelsesdato den 5. maj 2025.
Kommuneplantillægget består af nedenstående ændringer:
Parallelforskydning af rækkefølgeplanen
Byrådet kan med rækkefølgeplanen til en vis grad styre udbygningstakten af nye områder, omdannelse af eksisterende byområder og prioriteringen af disse. Fordelen ved rækkefølgeplanlægningen er, at kommunen kan sikre, at byudvikling sker hensigtsmæssigt, dvs. under hensyn til de kommunale investeringer som ofte følger af byudvikling som f.eks. kommunale services og infrastruktur. Byrådet er ikke forpligtiget til at udarbejde en lokalplan, der er i strid med kommuneplanens rækkefølgeplan.
Kommuneplanen planlægger for en 12-årig planperiode. Den eksisterende Kommuneplan 2021 har to planperioder, dels fra 2021-2027 (de første seks år af planperioden), og dels fra 2028-2033 (de sidste seks år af planperioden). Den nye Kommuneplan 2025 kommer til at have følgende to planperioder: fra 2025-2031 og fra 2032-2037.
Kommuneplanrevisionen regulerer, at de områder, der i Kommuneplan 2021 var mulige at planlægge for i første halvdel af planperioden (2021-2027), og hvor planlægning ikke er igangsat, fortsat er mulige at udvikle i den "nye" første halvdel af planperiode (2025-2031). Der er kun tale om ét område, som er et mindre område ved Industrilunden i Tune.
Kommuneplanrevisionen lægger ligeledes op til, at de områder, der i Kommuneplan 2021 var mulige at udvikle i anden halvdel af planperioden (2028-2033), fortsat er mulige at udvikle i den "nye" anden halvdel af planperioden (2032-2037). Områderne i anden halvdel af planperioden har alle miljømæssige, infrastrukturelle og/eller kommunale kapacitetsmæssige udfordringer, der skal løses, før områderne kan udvikles. Der er tale om følgende områder:
- Område nord for Rendebjergvej i Tune
- Område syd for Tune
- Roskildevej (gammel Top-Toy grund)
- Tværhøjgård etape 4 i Greve
- Greve Midtby
- Hovedgaden vest for Karlslunde Landsby
- To bolig-øer ved Langagergård
Revision af retningslinje om grundstørrelse og fælles friareal ved tæt-lav bebyggelse
Kommuneplanrevisionen regulerer, at retningslinje 1.5.3 ændres fra:
- "For tæt-lav bebyggelse skal den enkelte boligs grund være på mindst 250 m2, forudsat at der er et fælles friareal på minimum 150 m2 pr. bolig, (eksklusive vejareal)" til:
- "For tæt-lav bebyggelse skal den enkelte boligs grund være på mindst 150 m2, forudsat at der er et fælles friareal på minimum 250 m2 pr. bolig, (eksklusive vejareal)”.
Bevæggrunden for ændringen er dels at give mulighed for mindre haver ved tæt-lav bebyggelse, som f.eks. efterspørges af seniorer og ældre, uden at give mulighed for mere og tættere bebyggelse, og dels at give mulighed for et større fælles friareal, som kan placeres mere fleksibelt ift. den samlede bebyggelse.
Redegørelse til retningslinjer om 'Byudvikling og bosætning'
Ydermere indbefatter kommuneplanrevisionen, at der udarbejdes redegørelsestekst til retningslinjerne om 'Bolig og Bosætning', der med revisionen omdøbes 'Byudvikling og bosætning'. Kommuneplan 2021 indeholdt ikke redegørelsestekst, selvom dette er et krav jf. planlovens § 11 e.
Større brugervenlighed
Administrationen vil, når kommuneplanrevisionen endelig vedtages og implementeres i den digitale kommuneplan, ændre det digitale layout og forenkle en række forklarende tekstafsnit, omfattende tekstafsnit i afsnittene ’Hovedstruktur’ og ’ Om planen’.
Miljøvurdering
Greve Kommune har foretaget en screening af, om kommuneplanrevisionen om ’Boliger til hele livet’ skal miljøvurderes. Greve Kommune har konkluderet, at kommuneplanrevisionen ikke kræver miljøvurdering, da revisionen består af mindre ændringer og justeringer af Kommuneplan 2021, der er miljøvurderet. Afgørelsen om ikke at foretage miljøvurdering har været sendt til berørte myndigheder i perioden fra den 11. oktober 2024 til og med den 25. oktober 2024. Ingen berørte myndigheder er kommet med høringssvar til afgørelsen.
Offentlig høring
Kommuneplantillæg nr. 2 til Kommuneplan 2021-2033 – Første temarevision om Boliger til hele livet har været i offentlig høring fra den 13. december 2024 til og med den 7. februar 2025.
Der kom 4 høringssvar i løbet af høringsperioden til kommuneplantillægget, som ikke medførte nogle ændringer.
Klage til Planklagenævnet
Denne afgørelse kan påklages til Planklagenævnet.
Du klager via Klageportalen for Nævnenes Hus. Du logger på klageportalen med MitID. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for Greve Kommune via klageportalen.
Når du klager, skal du betale et klagegebyr. Gebyret er på 900,- kr. for privatpersoner og 1.800,- kr. for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder.
Klagegebyret opkræves først, hvis Greve Kommune beslutter at fastholde afgørelsen og videresender klagen til Planklagenævnet.
I klageportalen sendes din klage automatisk først til Greve Kommune. Hvis Greve Kommune fastholder afgørelsen, sender Greve Kommune klagen videre til behandling i nævnet via klageportalen. Du får besked om videresendelsen.
Planklagenævnet afviser din klage, hvis du sender den uden om klageportalen, medmindre du forinden er blevet fritaget for brug af klageportalen. Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til Planklagenævnet. Nævnet afgør herefter, om du kan fritages for at bruge klageportalen. Se betingelserne for at blive fritaget her.
Klagefrist
Klagen skal indgives inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen dog altid fra bekendtgørelsen. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller helligdag, forlænges klagefristen til den følgende hverdag. Klagefristen er derfor d. 5. juni 2025.
Opsættende virkning
En klage over denne afgørelse har ikke opsættende virkning efter lovgivningen. Planklagenævnet kan træffe afgørelse om at fravige lovgivningens udgangspunkt i særlige tilfælde.
Byrådet