Gå til hovedindhold

Tuneborgerne får ikke fjernvarme

Høje Taastrup Fjernvarme aflyser fjernvarmen i Tune. Projektet er blevet for dyrt..

  • Tegnsprog

Indhold

    Borgerne i Tune må finde andre varmekilder end fjernvarme. Høje Taastrup Fjernvarme har aflyst projektet i byen, fordi tilslutningen er for lav, og økonomien dermed ikke hænger sammen. 

    Greve Kommunes Trafik- og Miljøudvalg har drøftet aflysningen, og formand Claus Jensen ærgrer sig over, at Tuneborgerne mister mulighed for at få klimavenlig fjernvarme: 

    “Meldingen giver den afklaring, vi har brug for. Nu ved vi, at Tune ikke længere er udlagt som fjernvarmeområde, og borgerne kan investere langsigtet i deres varmeforsyning og vigtigst - de kan igen søge tilskud fra statens pulje til varmepumper,” siger Claus Jensen.

    Fjernvarmen blev for dyr

    For tre år siden blev borgerne i Tune bedt om at tilmelde sig fjernvarmeprojektet fra Høje Taastrup Fjernvarme sammen med Reerslev og Stærkende. I første omgang tilmeldte 60 procent sig, men da priserne steg, faldt interessen. Tilslutningen i de tre byer er nu nede på 46 procent, og projektet hænger derfor ikke længere sammen økonomisk. 

    De berørte borgere i Tune får et brev i e-Boks om aflysningen og muligheder for rådgivning om varmeforsyning. 

    På Greve Kommunes hjemmeside greve.dk/varmeforsyning er der også råd om varmeforsyning og tilskudsmuligheder. 

    Sidst opdateret: 22. juni 2026

    Kontakt

    Center for Teknik & Miljø

    Rådhusholmen 10
    2670 Greve

    Telefon: 43 97 97 97