Gå til hovedindhold

Fritidsrådet

Fritidsrådet har til formål at vejlede og rådgive det politiske niveau i sager, som omhandler væsentlige forhold på det samlede fritidsområde i Greve Kommune.

Indhold

    Fritidsrådets arbejde                                                                          

    • Deltage i udvikling af hele fritidsområdet
    • Sikre helhedstænkning og sammenhæng på hele fritidsområdet
    • Høres i forbindelse med behandling af budget for fritidsområdet
    • Afgive budgetforslag indenfor eget område
    • Drøfte principper for udmøntning af midler i henhold til f.eks. Greveordningen
    • Sikre gensidig information på alle niveauer
    • Høres om godkendelse af nye folkeoplysende fritidsforeninger indenfor 4 uger, alternativt ved formandsbeslutning
    • Orienteres om fordeling af lokaletilskud
    • Påse, at lokaletilskuddet er anvendt i overensstemmelse med love og regler.

    Fritidsrådet skal, i samarbejde med Idrætsrådet, rådgive og anbefale Kultur- og Fritidsudvalget i forbindelse med:

    • Fordeling af indendørs lokaler til folkeoplysende virksomhed
    • Fordeling af udendørs arealer til folkeoplysende virksomhed
    • Ændring af retningslinjer for udmøntning af midler i henhold til f.eks. Greveordningen
    • Ændring af retningslinjer for udmøntning af midler i henhold til øvrige puljer
    • Fordeling af tilskudsrammen
    • Gebyr/betaling på lån af offentlige lokaler
    • Godkendelse af det samlede regnskab på fritidsområdet
    • Godkendelse af folkeoplysningspolitik/idræts- og fritidspolitik samt tilhørende handleplaner

    Form

    • Fritidsrådet mødes omkring 10 gange om året
    • Der afholdes fællesmøder med Idrætsrådet i forbindelse med behandling af sager hvor de to råd i samarbejde indstiller til Kultur- og Fritidsudvalget
    • Der kan efter behov, afholdes fællesmøde med Idrætsrådet til drøftelse af sager af fælles interesse
    • Fritidsrådet kan efter behov nedsætte ad hoc grupper inden for kommissoriet
    • Dagsorden til møderne fastsættes af formanden efter drøftelse med Idræts- og Fritidssekretariatet.
    • Dagsorden udsendes senest 1 uge før mødet

    Sammensætning

    • 2 repræsentanter fra Kultur- og Fritidsudvalget
    • 2 repræsentanter fra Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd (BUS)
    • 2 repræsentanter fra fritidsforeninger/organisationer så vidt muligt fra 2 forskellige organisationer
    • 2 repræsentanter fra aftenskolerne – så vidt muligt fra 2 forskellige aftenskoler
    • 2 repræsentanter fra de selvorganiserede grupper
    • 1 repræsentant fra handicaporganisationerne udpeget af handicaporganisationerne
    • 1 repræsentant valgt blandt formanden for Greve Borgerhus brugerråd, formanden for bestyrelsen i Tune Borgerhus, formanden for bestyrelsen i Karlslunde Borgerhus og formanden for bestyrelsen Hundigehuset samt formanden for brugerrådet i Aktivhuset Olsbækken
    • Rådet konstitueres med med formand , næstformand, ordførere og udvalg.
    • Idræts- og FritidsSekretariatet står for sekretariatsbistand og mødeforberedelse.

    Rådets medlemmer kan få diæter og befordringsgodtgørelse efter gældende regler.

    Kompetence

    Fritidsrådet skal af administrationen og fagudvalgene inddrages i alle sammenhænge af generel betydning for den folkeoplysende virksomhed vedrørende politik, budget og tilskud i henhold til Folkeoplysningsloven § 35 og Greveordningen. Fritidsrådet kan derud over anbefale og rådgive i øvrige forhold. Derudover har Fritidsrådet ret til at få rejst en sag af principiel karakter i Kultur- og Fritidsudvalget.

    Byrådet/Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at uddelegere kompetencen i forhold til specifikt definerede opgaver.

    Gældende pr. 1. januar 2020

    Sidst opdateret: 15. november 2022

    Dokumenter

    Kontakt

    Kultur & Fritid

    Rådhusholmen 10
    2670 Greve

    Send Digital Post (kræver MitID)