Pleje- og omsorgsforløb
Greve Kommune tilbyder hjælp og pleje via pleje- og omsorgsforløb, som omfatter praktisk hjælp, personlig pleje og genoptræning.
Ifølge ældreloven tilbyder Greve Kommune hjælp og pleje via pleje- og omsorgsforløb. Ældreloven omfatter borgere, der har nået folkepensionistalderen, samt borgere hvis behov for hjælp og pleje er alderssvarende med en folkepensionist.
Hjælp og pleje ydes som helhedspleje, der omfatter personlig hjælp og pleje, hjælp og støtte til praktiske opgaver i hjemmet og genoptræning, der ikke er knyttet til sygehusophold.
Om pleje- og omsorgsforløb
På baggrund af en faglig og individuel vurdering kan du bevilges et af nedenstående pleje- og omsorgsforløb.
Tabellen nedenfor viser, hvilke pleje- og omsorgsforløb, der kan tilbydes samt eksempler på hvilken form for hjælp og pleje, der tilbydes indenfor de enkelte pleje- og omsorgsforløb.
Pleje- og omsorgsforløb |
Eksempler på hjælp og støtte |
Pleje- og omsorgsforløb ”Praktisk hjælp” |
Rengøring*, mindre opgaver af praktisk karakter og rehabilitering. |
Pleje- og omsorgsforløb 1 |
Rengøring, bad**, tilsynsbesøg, mindre praktiske opgaver i hjemmet, støtte til enkelte aktiviteter, rehabilitering, genoptræning. |
Pleje- og omsorgsforløb 2 |
Rengøring, bad, daglig hygiejne, af-/påklædning, hjælp til mad, mindre praktiske opgaver i hjemmet, støtte til enkelte aktiviteter, rehabilitering, genoptræning. |
Pleje- og omsorgsforløb 3 |
Rengøring, bad, daglig hygiejne, af-/påklædning, hjælp til mad (motivering), toiletbesøg, hjælp til at flytte sig rundt, følge til cafe/bus, mindre praktiske opgaver i hjemmet, støtte til enkelte aktiviteter, rehabilitering, genoptræning. |
Pleje- og omsorgsforløb 4 |
Rengøring, bad, daglig hygiejne, af-/påklædning, hjælp til mad (hjælp til at spise), toiletbesøg, hjælp til at flytte sig rundt, følge til cafe/bus, mindre praktiske opgaver i hjemmet, støtte til enkelte aktiviteter, rehabilitering, genoptræning. |
*Hjælp til rengøring er som udgangspunkt hver 3. uge.
** Hjælp til bad er som udgangspunkt én gang ugentligt.
• Kan du benytte velfærdsteknologiske løsninger og vurderes de egnede i forhold til dine behov, så vil de blive en del af din hjælp og støtte.
• Der er som udgangspunkt et fast tværfagligt team af medarbejdere, der kender til dig og dine behov. Og du kender de medarbejdere, der kommer hos dig.
• Din hjælp og støtte planlægges med et grundlæggende fokus på dine behov, med en forebyggende, rehabiliterende samt vedligeholdende tilgang.
• Hjælpen tilpasses løbende, så du får den hjælp og støtte, du har behov for.
Du får den hjælp, du aktuelt har brug for. Hvis du f.eks. normalt får hjælp til bad, men en uge har brug for ekstra praktisk hjælp i hjemmet, kan du gå i dialog med de medarbejdere, der leverer din hjælp, om at badet bliver sprunget over og at din hjælp i stedet gives til praktiske opgaver. Vurderingen af din hjælp sker på baggrund af dine ønsker og dine konkrete behov.
Det faste tværfaglige team vil sørge for at støtte og hjælpe dig ud fra den konkrete faglige og individuelle vurdering, der er foretaget. Sammen med en løbende sundhedsfaglig vurdering inddrages du i dit forløb evt. sammen med dine pårørende. Dit behov for støtte og hjælp kan ændre sig over tid f.eks. hvis din sundhedstilstand ændrer sig, du bliver mere selvhjulpen, eller har brug for mere hjælp. Hvis det sker, vil medarbejderne i dialog med dig, tage stilling til, om du skal overgå til et andet pleje- og omsorgsforløb. Dette kaldes revisitation.
Revisitation sker altid på baggrund af en konkret faglig og individuel vurdering og i tæt dialog med dig. Formålet er, at du får den rette støtte og hjælp – og at hjælpen tilpasses din aktuelle situation. Du får skriftligt besked, hvis der sker ændringer i dit forløb, og du har altid mulighed for at komme med dine input eller stille spørgsmål.
Du bestemmer selv, hvem der skal levere din hjælp og pleje. Foruden Greve Kommune kan du vælge mellem de private leverandører, som Greve Kommune samarbejder med. Ønsker du at skifte leverandør kan det ske med en måneds varsel til den 1. i en måned. Du skal kontakte visitationen, hvis du ønsker at skifte leverandør. Via følgende link kan du få overblik over de private leverandører, vi aktuelt samarbejder med: Leverandører af hjemmepleje
I Greve Kommune samarbejder vi med private leverandører om madlevering, tøjvask og indkøb. Disse serviceydelser visiteres særskilt efter en konkret faglig og individuel vurdering. Du kan se et overblik over de private leverandører, vi aktuelt har samarbejde med: Leverandører af hjemmepleje
Bliver du visiteret til en eller flere af disse serviceydelser og ønsker en anden leverandør, så kan du benytte frit valgs bevis og selv finde en CVR registreret virksomhed.
Hjælp og pleje ydes af medarbejdere fra faste tværfaglige teams, som kan bestå af:
• Social- og sundhedsassistenter
• Social- og sundhedshjælpere
• Sygeplejersker
• Ergo- og fysioterapeuter
• Visitatorer
• Studerende og elever
• Ufaglærte medarbejdere
Du kan klage over afgørelser om hjælp. Det kan f.eks. være, hvis du har fået afslag på hjælp, hvis hjælpen ændres, eller hvis du ikke får den støtte og hjælp, du mener, du har behov for. I de tilfælde kan du klage til Ankestyrelsen.
Du får altid en skriftlig afgørelse med en forklaring og en klagevejledning. Klagen skal sendes inden 4 uger fra den dag, du har modtaget afgørelsen.
Er du utilfreds med, hvordan hjælpen bliver givet, eller føler du dig ikke inddraget, kan du kontakte os direkte. Vi tager din oplevelse alvorligt og bruger den til at forbedre vores indsats generelt og i vores konkrete samarbejde med dig.