Gå til hovedindhold

MitID

MitID erstatter NemID løbende frem til midten af 2022. Du skal først migrere dit NemID til MitID, når du får besked fra din bank at det er din tur.

Indhold

    Vær at vide om MitID

    Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid, fordi de skal være sikre og kunne følge med udviklingen. MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så vi også kan være trygge på nettet i fremtiden.

    Hvis du har NemID og fortsat vil kunne logge på digitale løsninger, skal du have MitID inden sommeren 2022. 

    Det er frivilligt, om du vil have MitID, præcis som med NemID.

    Mange borgere får hjælp til deres digitale gøremål fra pårørende, gode venner eller andre. Men det kan ind imellem være svært at finde ud af, hvordan man kan og må hjælpe digitalt.

    Sådan kan og må du hjælpe digitalt

    Du får besked fra din bank, når du skal have MitID og hvad du skal gøre.

    Du skal ikke foretage dig noget, før du får besked fra banken.​

    Selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID frem til sommeren 2022. Indtil da kan der være steder, hvor du stadig skal bruge NemID.

    Du får besked, når MitID helt afløser NemID, og du ikke længere har brug for NemID.

    Hvis du skal møde op i Borgerservice for at få MitID skal du medbringe gyldig legitimation og så skal vi verificere din identitet enten med cpr spørgsmål eller et vitterlighedsvidne, som du har med.

    cpr spørgsmål

    For at verificere din identitet vil vi som udgangspunkt stille dig et antal cpr spørgsmål, som du skal besvare korrekt.

    Vitterlighedsvidne

    Hvis der ikke er nok oplysninger om dig i cpr registret skal du stille med et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte hvem du er. Dit vitterlighedsvidne skal have dansk pas eller dansk kørekort og have haft MitID i 10 dage eller mere.

    Det er systemet der beslutter om der er nok oplysninger om dig i cpr registret, så vi kan desværre ikke på forhånd sige om du skal medbringe vitterlighedsvidne.

    Få mere at vide om MitID

    Læs om MitID på borger.dk

    Din bank eller MitID-supporten på 33 98 00 10, kan hjælpe dig.

    Hvis du allerede har talt med dem og stadig har brug for hjælp, kan du bestille tid til Borgerservice.

    Sidst opdateret: 21. juni 2022