Gå til hovedindhold

Kom med dit borgerforslag

Nu har du mulighed for at oprette et borgerforslag, som du ønsker, at Byrådet i Greve Kommune skal drøfte.

Post-it-note med tegning af elpære
  • Tegnsprog

Et forslag skal have 500 stemmer for, at det kan blive drøftet i byrådet. Det er for at sikre, at forslaget er relevant for andre end bare dig.

Du skal være opmærksom på, at dit forslag skal have relevans i forhold til den type opgaver, som kommunen løser, lige som forslaget ikke må indeholde personfølsomme oplysninger.

Et forslag udløber efter to måneder.

Opret et borgerforslag

Vil du oprette et borgerforslag, så tryk her og log ind med MitID

Alle borgere over 18 år med bopæl i Greve kan med Nem ID stille eller stemme på et borgerforslag. 

Aktive borgerforslag

1. Forslags ID: [25-F01] – Hastighed på cykelsti på strandvejen

Forslaget lyder: 

Der bliver kørt meget stærkt på cykelstien langs strandvejen. Nu er det ikke kun pendler på racercykler men også meget hurtige elcykler. Langs hele strandvejen er der mange udkørsler og det er både sideveje private udkørsler. Flere steder er oversigt forholdene ekstrem dårlige, og der opstår tit farlige situationer når man stikker næsen ud for at se om der er fri bane. Jeg ved godt der ikke er penge til eller mulighed for at udvide fortorvet, men kan der ikke indføres en hastighedsgrænse på f.eks. 20km/t?

Der kan stemmes på borgerforslaget indtil d.30 maj 2025

2. Forslags ID: [25-F02] – Livestreaming af alle byrådsmøder i Greve Kommune

Antal stemmer: 1

Forslaget lyder: 

Livestreaming af alle byrådsmøder i Greve Kommune.

Et velfungerende demokrati forudsætter åbenhed, gennemsigtighed og borgerinddragelse. I Greve Kommune foregår mange politiske beslutninger uden offentligheden reelt har mulighed for at følge med i debatter og beslutningsprocesser. Det svækker tilliden til det politiske arbejde og gør det svært for borgerne at holde deres folkevalgte ansvarlige. Forslag: Vi foreslår hermed, at alle byrådsmøder i Greve Kommune fremover skal livestreames og gøres offentligt tilgængelige online, både i realtid og som efterfølgende optagelser. Dette skal gælde: Alle ordinære og ekstraordinære byrådsmøder. Eventuelle åbne udvalgsmøder, hvor det ikke strider mod persondatalovgivning eller lov om lukkede dagsordenspunkter. Optagelserne skal gøres let tilgængelige via kommunens hjemmeside eller sociale medier, uden krav om login eller særlig adgang. Formål: Sikre maksimal gennemsigtighed i kommunens politiske arbejde. Styrke borgernes mulighed for demokratisk deltagelse og indsigt. Øge tilliden til byrådets beslutninger. Gøre det lettere for borgere, medier og civilsamfund at følge udviklingen i kommunen – uanset alder, mobilitet eller geografisk placering. Begrundelse: I en tid, hvor digital adgang er standard og teknologien allerede er til stede, er der intet til hinder for at åbne op for demokratiet. Mange andre kommuner i Danmark har allerede implementeret livestreaming med stor succes. Det er på tide, at Greve Kommune følger trop og viser, at vi tager åbenhed og borgerinddragelse alvorligt.

Der kan stemmes på borgerforslaget indtil d. 21. juli 2025

Stem på et borgerforslag

Du stemmer på et forslag ved at klikke her og logge ind med MitID 

I blanketten skal du notere forslagsnummeret, som du finder ved siden af forslagets overskrift.

Alle borgere over 18 år med bopæl i Greve kan med Nem ID stille eller stemme på et borgerforslag.

Du kan også møde op fysisk i Borgerservice og oprette eller stemme på et borgerforslag. Husk at bestille tid.

Se også

Tidligere borgerforslag

Her kan du se en liste over tidligere borgerforslag.

Sidst opdateret: 22. maj 2025

Kontakt

Greve Kommune (Borgerservice og rådhus)

Rådhusholmen 10
2670 Greve

Telefon: 43 97 97 97