Gå til hovedindhold

Bucketliste - 13 arter du skal se i Greve

Kronhjorte, vandsalamander og en kødædende plante! Det er 3 af de 13 arter, der er på det nye kort over arter man kan se i Greve og omegn.

Indhold

    Praktisk information

    Klassetrin: Alle klasser

    Varighed: En hel skoledag (eller flere hvis I vil se dem alle)

    Beliggenhed: Greve og omegn

    Fag: Natur/teknik

    Greve Kommune har i samarbejde med Ishøj Kommune udarbejdet et kort med 13 arter der kan findes i Greve og omegn. Disse kan ses på billedet herunder:

    Man kan ikke nå at se alle sammen på en dag, men på en god dagstur kan man nå at se et par stykker af dem, alt efter hvilket område man tager til.

    Herunder er der et forslag til et forløb op til og på Klimahandledagen, omhandlende bucketlisten.

    Læs mere om bucketlisten her

    Bucketliste - 13 arter du skal se i Greve før du dør

    Greve Kommune har, i samarbejder med Ishøj Naturcenter, lavet en bucketliste med 13 vilde arter du kan se i kommunen og omegn

    Forslag til forløb

    Undervis eleverne i de 13 forskellige arter. Lav eventuelt nogle lege til de forskellige, eller se nogle dokumentarer om nogle af arterne.

    Lad derefter eleverne stemme om hvilke af arterne de helst vil ud og se først.

    Vær opmærksom på, at der på Klimahandledagen er størst chance for at se den grønbrogede tudse, tang- og fjordrejer, vandsalamanderne, tårnfalken, sangsvanen, havørnen og den spidssnuede frø. Se længere nede hvornår det er smart at lede efter de forskellige dyr.

    Print kortet og beskrivelserne ud til hver elev - bagsiden er lavet, så man kan krydse arten af når man har set den! Dette skaber forhåbentlig en lyst blandt eleverne til at komme ud og se flere arter.

    Tag derefter på tur ud for at se arten/arterne. Forbered eventuelt en leg eller lignende, der kan laves til de forskellige arter.

    Tag en masse billeder af arten/arterne, og eleverne på dagsturen.

    Print alle billederne ud, og få eleverne til at lave plancher over deres tur. Alt efter deres alder kan der sættes forskellige krav til fagligheden på plancherne.

    Isfugl - om vinteren

    Grønbroget tudse - april til september

    Orkideparadis - maj til juni/august

    Fjord- og tangreje - april til september

    Vandsalamander - forår til midt sommer

    Tårnfalk - unger om foråret

    Rød glente - efterår og vinter

    Sangsvane - oktober til april

    Vibefedt - maj til august

    Havørn - september til april

    Blodplet - juni til september

    Kronhjort - september til oktober (i denne periode brunstige, ikke kom tæt på dem)

    Spidssnuet frø og herefordkvæg - forår

    Hvordan bidrager handlingen til at løse problemet?

    Arter, herunder både dyr og planter, er aldrig uddøde i så hurtigt et tempo som de gør nu. Dette i Danmark såvel som resten af verden. En fjerdedel af verdens arter er lige nu truet af global udryddelse. I Danmark har vi hele 1900 truede arter, som er i stor risiko for at uddø.

    Samspillet mellem alle de arter vi har her på jorden, altså alle dyr, planter, svampe og bakterier, kaldes for biodiversiteten. Dette er af FN defineret som: 
    "Mangfoldigheden af levende organismer i alle miljøer, både på land og i vand, samt de økologiske samspil, som organismerne indgår i. Biodiversitet omfatter såvel variationen indenfor og mellem arterne som mangfoldigheden af økosystemer."

    Danmarks naturfredninsforening skriver i en artikel, baseret på de førende biodiversitetsforskere i Danmark, om de 5 største årsager til forringelsen af vores biodiversitet:

    • Mangel på plads
    • Ensartethed og mangel på sammenhæng i tid og rum
    • Dræning og afvanding
    • Mangel på store nøglearter og deres funktioner
    • udledning af miljøfremmede stoffer og næringsstofbelastning

    Problemet er så omfattende, at det betegnes som en biodiversitetskrise. Denne krises omfang kan sammenlignes med klimakrisen, og de to går til en vis grad hånd i hånd, og tilsammen skaber de en stor trussel mod vores liv på vores dejlige jord.

    Vi er afhængige af en god biodiversitet, og at vores økosystemer fungerer. Gode økosystemer sørger blandt andet for rensning af vand, jord, luft, bestøvning af planter og afgrøder og fisk. Hvis en masse arter uddør, kan disse økosystemer ikke fungere.

    Dog ser løsningen på biodiversitetskrisen ikke ligeså uoverskuelig ud som klimakrisen. Naturen er nemlig god til selv at genoprette sine økosystemer, hvis vi mennesker stopper med at udføre vores skadelige aktiviteter. Dette skal bare ske, inden arterne er væk.

     

    Derfor hjælper denne aktivitet os med at genoprette biodiversiteten. Ved at børn får lov at opleve naturen, og se disse truede dyrearter, føler de sig mere forbundet med naturen. Og denne forbundenhed sørger forhåbentlig for, at de i fremtiden passer bedre på vores natur, og i fremtiden måske er med til at kæmpe kampen i denne biodiversitetskrise.

    Sidst opdateret: 17. februar 2025