Gå til hovedindhold

Find selv på en aktivitet

Det kan i sig selv give grønt håb og handlekompetence, hvis klassen får lov til selv at udforme den klimahandling, de skal udføre på Skolernes Klimahandledag. Her kan du få hjælp til, hvordan det kan understøttes.

  • Læs op

Praktisk information

Klassetrin: Alle klasser

Varighed: En eller flere skoledag(e)

Beliggenhed: Det bestemmer I selv

Fag: Alle er mulige

Hvad er aktiviteten?

Ja, det er jo spørgsmålet! Selv at være med til at vælge, giver eleverne mulighed for at tænke innovativt og tage ejerskab for den handling, de skal udføre, både på selve dagen men forhåbentlig også i tiden bagefter.

Mange innovationsforløb om grøn omstilling handler om innovative løsninger på klimakrisen. Det gør denne vejledning ikke. Da den skal bygge op til en klimahandledag handler den i stedet om hvordan eleverne kan tænke innovativt i forhold til at komme i gang med at bruge de mange eksisterende og effektive klimaløsninger.

Der er et utal af måder, man kan stykke et forløb sammen, der lader klassen som fællesskab arbejde sig frem til en fælles aftalt klimahandling, og den bedste afhænger i høj grad af klassens fag, interesser og alder. Men uanset hvad kan det være en god ide at bygget forløbet op omkring følgende tre trin:

  1. Vælge et emne og forstå problematikken, fx mad
  2. Udvælgelse af løsning som er motiverende, fx gendyrkning af frø og kerner
  3. Innovation omkring hvordan klassen kan gøre løsningen, fx uddeling af potteplanter bag supermarked baseret på deres madspild

I det forløb der foreslås her, tager vi udgangspunkt i transport og forbrug, da det er to områder, hvor der er store udledninger i Greve Kommune, og som rummer rige muligheder for sjove, motiverende og effektive klimahandlinger.

Forslag til forløb

Det første modul handler om at vælge emne og forstå klimaproblematikken bag emnet. 

I Greve Kommunes klimahandlingsplan udgør transport cirka halvdelen af kommunens udledning inden for kommunegrænsen, mens udledningerne fra mad, elektronik, flyrejser og tøj er store uden for kommunen. Det er derfor disse det i dette forløb foreslås, at eleverne kan vælge i mellem. Her er emnerne:

  1. Transport
  2. Mad
  3. Elektronik
  4. Tøj

Først skal eleverne sætte sig ind i klimaproblematikken bag emnerne. Derefter skal de stemme om, hvilke emner de vil arbejde med.

Sætte sig ind i emnerne

Først skal I finde undervisningsmateriale, der forklarer klimaaspektet af de fire emner på en måde, der passer til elevernes niveau.

Den første sekvens er oplagt som stationslæring. Materialerne til hvert emne er fordelt på borde med tekster, qr-koder til film eller pc’er med film klar. Eleverne er fordelt på lige så mange grupper, som der er emner. Grupperne får derefter et passende stykke tid ved hvert bord til at sætte sig ind i emnet, hvorefter de bliver sendt videre til det næste.

Afstemning

Afstemning kan i de større klasser laves i et online redskab som Mentimeter eller Kahoot, i de mindre kan man lave en traditionel afstemning med håndsoprækning eller sedler.

Det andet modul handler om at vælge en klimaløsning, som klassen gerne vil fokusere deres klimahandling omkring.

Efter at have opfrisket sidste lektion starter lektionen med en tavlestorm på kendte klimaløsninger indenfor emnet – eleverne kan evt. to og to sendes ud på en walk & talk inden eller få tid til selv at undersøge det.

Det anbefales, at læreren har nedenstående løsninger i baghovedet som forslag, hvis eleverne ikke selv kommer på dem, da de er effektive og en del af kommunens klimaplan.

1. Løsningerne på transport:

  1. Cykle og gå i stedet for bil
  2. Offentlig transport i stedet for bil
  3. Delebiler
  4. Samkørsel
  5. Elektriske busser
  6. Elbiler
  7. Ladestandere

2. Løsninger på mad:

  1. Plantebaseret mad
  2. Undgå madspild
  3. Lokalt dyrkede råvarer i sæson
  4. Skånsomme og regenerative dyrkningsmetoder/skovlandbrug mm.

3. Løsninger på elektronik

  1. Reparationscaféer
  2. Nøjsomhed og minimalisme i hvad man køber
  3. Genbrug

4. Løsninger på tøj

  1. Lappe tøj på en moderigtig måde (visible mending)
  2. Kvalitet og nøjsomhed i hvad man køber
  3. Tøjbyttemarkeder/genbrug/loppemarkeder

Til inspiration er den nationale klimahandledag for voksnes forslag til handlinger også rigtigt gode Klimahandling (klimahandledag.dk) og i den mere nørdede ende har Project Drawdown en internationalt anerkendt samling af klimaløsninger fordelt på sektorer og rangeret efter effektivitet.

Når der er en passende mængde løsninger på tavlen, skal klassen igen vælge, men nu hvilken løsning de vil handle på.

Denne gang kunne sekvensen passende tage form af en klassedialog, hvor eleverne med læreren som ordstyrer eller tilskuer forsøger at tale sig frem til en enighed om, hvilken løsning det skal være.

Nu skal eleverne udforme den klimahandling, de gerne vil udføre på klimahandledagen.

Her er det vigtigt at gøre målet med dagen klar: at eleverne får grønt håb og handlekraft og har en sjov og motiverende dag.

Når de skal det, kan det være en god ide at have en innovationsmodel i baghovedet. Det kunne for eksempel være innovationskompasset, hvor eleverne skal bruge kreativitet til at løse et problem. Problemet ville i dette tilfælde være, hvordan man får flere til at anvende den valgte klimaløsning

Eleverne kunne derefter i grupper diskutere følgende spørgsmål:

  1. Hvad kunne gøre, at handlingen ikke giver jer grønt håb og handlekraft
  2. Hvordan kan I udforme handlingen på dagen, så den giver jer grønt håb og handlekraft

Ud fra deres svar på spørgsmålene skal grupperne selv udforme et program for klimahandledagen.

Det er vigtigt, de kender rammerne for dagen: hvor lang tid er der sat af til aktiviteten, hvilke lærere er med, hvad er mulighederne for transport, og er der muligheder for at få dækket forskellige ressourcer.

Når gruppearbejdet er slut, præsenterer grupperne deres ide og klassen giver respons på, hvad de synes om den. Ud fra det taler klassen i fællesskab med læreren sig frem til et program for deres klimahandling.

Så er den store dag kommet, hvor klassen kaster sig over gennemførslen af deres program.

Husk at notér alle de gode læringer og evaluere den, så I kan sende det ind og være med til at give andre en god idé til næste års klimahandledag - og måske I vinder præmien.

Hvordan bidrager handlingen til at løse problemet?

Det kommer jo helt an på, hvad klassen vælger - men der er info at hente i klimahandlingsplanen og baggrundsmaterialet til Klimaborgersamlingen, som du finder her:

Planen

Proces, referater og materialer

Sidst opdateret: 2. april 2024