Tag cyklen i skole
Udledning fra transport fylder i Greve Kommune cirka halvdelen af kommunens udledning inden for kommunegrænsen. Ved at cykle kan man hjælpe med at få dette tal reduceret, samtidig med at man får motion.
Praktisk information
Klassetrin: Alle klasser
Varighed: En skoledag
Beliggenhed: Ved jeres skole
Fag: Alle er mulige
OBS: Ved denne klimahandling er det vigtigt, at alle eleverne ved, at de skal cykle i skole, så de har cyklen med sig den dag.
Aktiviteten
Med denne klimahandling vil vi øge antallet af skoleelever, der tager cyklen i skole. Dette kan gøres ved at gøre cyklen lækker at cykle på. Derfor går denne aktivitet ud på at lave en grundig forårsrengøring af ens cykel.
Derefter cykler man ud til et sted i grupper, som man også tager hen i sin hverdag. Her er der fokus på, at man sagtens kan tage cyklen i stedet for bilen.
Forslag til progression for dagen og faglige perspektiver
I det første modul skal cyklen rengøres og gøres klar til alle cykelturene. I samler alle cyklerne i skolegården sammen med de nødvendige redskaber til forårsrengøringen.
Her er nogle forslag til, hvad eleverne kan gøre med deres cykel:
- Vask cyklen med en sæbeblanding, og fjern salt og skidt fra vinteren med børster og tør efter med en klud.
- Rens kæden, og giv den ny olie.
- Pump cyklen, og gå dækkene efter for små fremmedlegemer i mønsteret.
- Smør bremser og lås.
- Tjek, om bremser, gear og reflekser virker og overholder kravene, eller om cyklen skal forbi en cykelhandler. Se Sikker Trafiks side om lovkravene.
- Lær at lappe huller på brugte cykelslanger.
Eksempler på redskaber kunne være:
- Adgang til vand til at skylle cyklen.
- Cykelpumper.
- Grove børster til kæder (f.eks. brugte tandbørster) og mindre grove til resten af cyklen.
- Klude (f.eks. afrevne stofstykker).
- Cykelolie.
- Brugte cykelslanger og lappegrej.
Der er her en udmærket guide til forårsrengøring af cyklen fra Fri Bikes.
For indskoling og mellemtrin
Man kan her lave aktiviteter, der fokuserer på at lære at bruge cyklen. Det kunne være forskellige cykellege, der fokuserer på motorik og færdselsregler.
Der findes undervisningsmateriale og forskellige cykellege på disse to sider:
· Materialer - Dansk Skolecykling
· Cykelleg: Kom godt i gang (cyklistforbundet.dk)
For mellemtrin og udskoling
I de større klasser kan man lave aktiviteter, der mere direkte viser cyklens potentiale som et alternativ til bilen.
Dette kunne for eksempel være, at eleverne i grupper cykler fra skolen og hjem, og tager tid på det. Derefter kan man på skolen sammenligne tiderne med biltider ved hjælp af korttjenester.
Dette kan indlede en diskussion om klassens transportvaner og de fordele, der er ved at tage cyklen, både i forhold til klima og sundhed.
Natur/teknologi og fysik
Her kunne man regne på og snakke om, hvorfor cyklen er mere energieffektiv end bilen.
Biologi og idræt
Man kunne arbejde med, hvorfor cyklen skaber så store sundhedsfordele ved regelmæssigt at få pulsen op og musklerne i arbejde.
Dansk/engelsk
Eleverne kan arbejde med Danmarks cykelkultur, for eksempel gennem en analyse af Carlsbergs promovering af Danmarks cykelkultur i denne reklame: Carlsberg - The Danish Way Mads Mikkelsen (youtube.com) (den er på engelsk med undertekster) og Poul Kjøllers Jeg er så glad for min cykel : læs teksten og download melodien på festklaveret.dk. Det kunne være et diskussionsspørgsmål, om denne cykelkultur også gælder i Greve Kommune.
Hvordan bidrager handlingen til at løse problemet?
Udledning fra transport fylder meget i Greve Kommune. Som man kan se i Greve Kommunes klimahandlingsplan, kommer omtrent halvdelen af CO2-udledningen i kommunens geografi fra transport. Cirka 70 % af det skyldes udledningen fra Køge Bugt Motorvejen, mens resten kommer fra den øvrige transport i kommunen. Den årlige transportundersøgelse udført af DTU viser, at 70 % af alle ture i kommunen køres i bil, herunder 37 % af dem mellem 0-2 km og 73 % af dem på 2-5 km. Planen kommer du hen til ved at klikke her.
Elbiler er en del af løsningen, hvilket vi er godt på vej med i Greve Kommune, men det er ikke nok - det er også nødvendigt at reducere de kørte kilometer. Den anden del af løsningen er, at vi går bort fra at bruge bil, medmindre vi er nødt til det. Dette inkluderer ikke at bruge dem, når vi kan gå, cykle, tage offentlig transport eller køre sammen.
Det handler om at begrænse de sidste mange års vækst i bilisme og størrelsen på den mængde energi, der skal til for at drive dem, og de ressourcer der går til at bygge dem. Det er derfor en vigtig klimahandling at gøre børn og unge i Greve Kommune familiære og fortrolige med deres cykel. Det lægger grundlaget for, at de vil blive ved med at bruge den, også når de bliver store nok til selv at køre bil - noget, der er en udfordring i kommunen.
Børn og unge er gode til at bruge deres cykler, indtil de fylder 18 år, men en transportvaneundersøgelse viser, at skiftet til bil er markant, når unge mennesker får kørekort. Mens mellem 33-37 % af de 6-17-åriges ture er på cykler, så er det kun 4 % af de 18-24-åriges ture, der foregår på cykel.
Hvis talen falder på elbiler
35 myter om elbiler: Få styr på fup og fakta FDM