Forside Vores skoler Skolernes klimahandledag Handlingsforslag Jeg er så glad for min cykel Jeg er så glad for min cykel Jernhesten er vores bedste ven - i medvind og modvind giver den god motion, tiltrængt luft til hjernen, tilmed renere luft, og kræver færre materialer at producere end biler uanset typen. Abonner på Område Skolernes klimahandledag Din email Send Du kan til enhver tid slette dit abonnement. Vi sørger for, at dine date håndteres forsvarligt og korrekt. Tak for din tilmelding. Du abonnerer nu på Vi har føjet siden til dine eksisterende abonnementer Ok Login Tak for din tilmelding. Du abonnerer nu på Vi har sendt en aktiveringsmail til dig. Ok Hov, noget gik galt. Prøv at genindlæse siden. Prøv igen Abonner Print Forstør tekst 75% 100% 125% 150% Læs op Del Link kopieret Praktisk information Klassetrin: Alle klasser Varighed: En skoledag Beliggenhed: Ved jeres skole Fag: Alle er mulige OBS: Ved denne klimahandling er det vigtigt, at alle eleverne ved, at de skal cykle i skole, så de har cyklen med sig den dag. Hvad er aktiviteten? Klimahandlingen i dette forslag er, at alle eleverne i fællesskab lærer, hvordan man laver en grundig forårsrengøring af deres egen cykel. Derefter bruger de cyklen til en tur, de tager i deres hverdag, og som kunne blive kørt i bil, men ikke behøver det. Det kunne være, at de i grupper kører turen til og fra eleverne i gruppens hjem. Forslag til progression for dagen og faglige perspektiver Åbn alle Første modul: Gør cyklen sommerklar Det første modul kunne starte med, at man gennemgår dagens program og evt. laver denne cykelquiz fra Cyklistforbundet om fup eller fakta med cykler (og deltager i en konkurrence): Fup eller fakta (alleboerncykler.dk) Derefter samler I alle cyklerne i skolegården sammen med de nødvendige redskaber til en forårsrengøring af cyklen. Her er nogle forslag til hvad, eleverne kan gøre med deres cykel: Vask cyklen med en sæbeblanding og fjern salt og skidt fra vinteren med børster og tørre efter med en klud. Rense kæden og give den ny olie Pumpe cyklen og gå dækkene efter for små fremmedlegemer i mønsteret Smøre bremser og lås Tjekke om bremser, gear og reflekser virker og overholder kravene eller om cyklen skal forbi en cykelhandler. Se Sikker Trafiks side om lovkravene. Lære at lappe huller på brugte cykelslanger Eksempler på redskaber kunne være: adgang til vand til at skylle cyklen cykelpumper grove børster til kæder, fx brugte tandbørster og mindre grove til resten af cyklen klude fx afrevne stofstykker cykelolie brugte cykelslanger og lappegrej Der er her en udmærket guide til forårsrengøring af cyklen fra Fri Bikes. Andet og tredje modul: Brug cyklen For indskoling og mellemtrin Her kan man lave en aktivet, der fokuserer på selve det at kunne bruge cyklen og forskellige cykellege, der arbejder med den nødvendige motorik og de gældende færdselsregler. Dette kan være relevant i de mindre klasser. Danske Skolecyklings side med undervisningsmaterialer og Cyklistforbundets side om cykellege har gode beskrivelser af undervisningsmoduler om netop dette. Materialer - Dansk Skolecykling Cykelleg: Kom godt i gang (cyklistforbundet.dk) Fup eller fakta (alleboerncykler.dk) For mellemtrin og udskoling I de klasser, hvor eleverne er store nok til at begå sig i trafikken i mindre grupper, kan man lave nogle aktiviteter, der mere direkte viser cyklens potentiale som et alternativ til bilen på de kortere ruter i vores hverdag. Man kunne fx lade eleverne gå sammen i grupper. Målet er at finde ud af hvor lang tid, det tager at cykler hjem til hver enkelt medlem af gruppen på henholdsvis cykel og bil. Det gør de ved at cykle hjem til et medlem af gruppen, mens de tager tid. Når de kommer frem, noterer de tiden. Derefter kører de tilbage på skolen og tager den næste i gruppen. Til sidst samles grupperne i klassen, og de finder ud af, hvor lang tid en korttjeneste bedømmer de samme ture ville tage i bil. I diskuterer resultaterne og klassens transportvaner. Forslag til faglige perspektiver Natur/teknologi og fysik Man kunne arbejde med energi og masse, og hvorfor cyklen er meget mere energieffektivt end bilen. Biologi og idræt Man kunne arbejde med, hvorfor cyklen skaber så store sundhedsfordele ved regelmæssigt at få pulsen op og musklerne i arbejde. Et forløb kunne tage udgangspunkt i Cykelvæksthusets fine gennemgang af fordelene for både den enkelte, samfund/virksomhedsøkonomi og miljø/klima. Og cyklingens motorik er der fine øvelser til i ovenstående links fra Dansk Skolecykling og Cyklistforbundet. Dansk/engelsk Eleverne kan arbejde med Danmarks cykelkultur gennem fx en analyse af Carlsbergs promovering af Danmarks cykelkultur i denne reklame Carlsberg - The Danish Way Mads Mikkelsen (youtube.com) (den er på engelsk, med undertekster) og Poul Kjøllers Jeg er så glad for min cykel : læs teksten og download melodien på festklaveret.dk. Det kunne være et diskussions spørgsmål om denne cykelkultur også gælder i Greve Kommune. Hvordan bidrager handlingen til at løse problemet? Udledning fra transport fylder meget i Greve Kommune. Som man kan se af Greve Kommunes klimahandlingsplan kommer omtrent halvdelen af CO2-udledningen i kommunens geografi fra transport. Cirka 70 % af det skyldes udledningen fra Køge Bugt Motorvejen, mens resten kommer fra den øvrige transport i kommunen. Den årlige transportundersøgelse udført af DTU viser, at 70 % af alle ture i kommunen køres i bil, herunder 37 % af dem mellem 0-2 km og 73 % af dem på 2-5 km. Planen kommer du hen til ved at klikke her. Elbiler er en del af løsningen, men det er ikke nok - det er også nødvendigt at reducere de kørte km. En del af løsningen på denne udledning er overgangen til elbiler, som er godt på vej i Greve Kommune, men den anden del af løsningen er, at vi går bort fra at have så mange biler og bruge bil med mindre, vi nødt til det, og vi ikke bruger dem, når vi kan gå, cykle, tage offentlig transport eller køre sammen. Det handler om at begrænse de sidste mange års vækst i bilisme og størrelsen på den mængde energi, der skal til at drive dem, og de ressourcer der går til at bygge dem. Det er derfor en vigtig klimahandling at gøre børn og unge i Greve Kommune familiære og fortrolige med deres cykel og oplever den tilknyttede frihed og mestring af at kunne bruge den og passe på den. Det lægger grundlaget for, at de vi blive ved med at bruge den, også når de bliver store nok til selv at køre bil - noget der er en udfordring i kommunen. Børn og unge indtil de fylder 18 er ret godt med, men.. den samme transportvaneundersøgelse viser, at skiftet til bil er markant, når de unge mennesker kan tage kørekort. Mens mellem 33 til 37 % af de 6 til 17 åriges ture er på cykler, så er det kun 4 % af de 18 til 24 åriges ture, der foregår på cykel. Hvis talen falder på elbiler 35 myter om elbiler: Få styr på fup og fakta FDM Sidst opdateret: 2. april 2024