Gå til hovedindhold

Mål og rammer

Klimahandledagen hjælper os med at nå vores klimamål, men den bidrager også til nå mål og opfylde rammer, der er en del af folkeskolernes kerneopgave.

  • Læs op

Klimahandledagen kan være løftestang for både læringsmål i fagene (Fælles mål) og dele af folkskolens formålsparagraf, men dagen kan også bruges af de skoler, som har et særligt fokus på bæredygtighed i form af fx Grøn Skole eller UNESCO’s uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU).

1.     Folkeskolens formålsparagraf

Klimahandledagen taler direkte ind folkeskolens formålsparagraf. Der står nemlig allerede i § 1, at skolen skal give eleverne kundskaber og færdigheder, der bl.a. ”bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen”

Lige nu er klima og tabet af biodiversitet de to faktorer, der i højest grad påvirker dette samspil. Skolernes Klimahandledag giver dog også mulighed for at vise eleverne, de positive og selvforstærkende måder mennesker og natur kan eksistere sammen på. 

2.     Mål i læreplanerne

Klima og bæredygtig udvikling er allerede indskrevet flere steder i læreplanerne (Fælles Mål) for grundskolens fag. Et fokus på klima og/eller bæredygtighed forekommer i følgende fag og fagelementer:

  1. naturfagene er klima og bæredygtighed en del af fagformålene og indgår som et centralt element i alle naturfagene. Desuden er bæredygtighed centralt i ministeriets forslag til de fællesfaglige forløb i 7.- 9. klasse.
  2. I madkundskab er bæredygtighed en del af hhv. fagformålet, kompetenceområdet ”Fødevarebevidsthed” og videns- og færdighedsområdet ” Bæredygtighed og miljø”.
  3. håndværk og design er bæredygtighed en del af fagformålet.
  4. samfundsfag er bæredygtighed en del af færdigheds- og vidensområdet "økonomisk vækst og bæredygtighed".
  5. Det sociale aspekt af bæredygtighedsbegrebet om fx menneskerettigheder, ulighed, demokrati, internationale organisationer, kulturel forståelse, sundhed, trivsel, mangfoldighed mv. fremtræder i fagene historie, samfundsfag, engelsk, kristendomskundskab, sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab

I alle disse fag vil elevernes deltagelse i Skolernes Klimahandledag kunne virke som det handlingsorienterede element i starten midten eller slutningen af et forløb. 

Lige præcis handlekompetence er særligt vigtigt i forløb om klima, biodiversitet og bæredygtighed, da problemernes omfang ellers let kan skabe klimaangst eller klimaapati.

3.     Grønt Flag

I Greve Kommune er der pt. seks registrerede skoler under Friluftsrådets initiativ om Grøn Skole. Skolerne er: Krogårdsskolen, Holmeagerskolen, Hedelyskolen, Damagerskolen, Mosedeskolen og Karlslunde Skole.

Skolernes Klimahandledag er en oplagt måde at indfri, nogle af de samme ting man forpligter sig til som grøn skole, særligt det, der handler om grønne handlinger.

4.      Bæredygtig uddannelse på den store klinge

Skolernes Klimahandledag taler ind i flere af vores helt store institutioners uddannelsespolitiske strategier og fokusområder

Uddannelse for Bæredygtig Udvikling

Danmark er medlem af FN, og FN’s ”kultur- og uddannelsesafdeling”, UNESCO, har under overskriften Uddannelse for Bæredygtig Udvikling et stort fokus på klima og bæredygtighed. Bl.a. er uddannelse skrevet ind som et centralt middel til at nå Verdensmålene.

Uddannelse for Bæredygtig Udvikling er i Danmark bl.a. konkretiseret i form UNESCO’s certificering af Verdensmålskoler, hvor centrale tiltag er at udvikle god undervisning i klima og bæredygtighed og oprettelsen af et verdensmålsråd på skolen. 

Tilgangen er dog også kendetegnet ved kravet om at arbejde med en ”whole school aproach”, hvor hele skolen, også driften, bliver en del af at skabe uddannelse i bæredygtighed. Dette kunne være et oplagt emne for Skolernes Klimahandledag og noget, som man kunne arbejde videre med efter klimahandledagen.

Denne artikel på EMU introducerer fint tankerne bag uddannelse for bæredygtig udvikling

EU’s kort over grønne kompetencer

I forbindelse med EU’s European Green Deal udarbejdede man også en rapport, der skitserer tolv kompetencer, som er organiseret i fire områder. Ideen er at skoler og uddannelsesinstitutioner kan understøtte den grønne omstilling ved at arbejde med dem. Navnene på de fire områder er sigende for, hvad vores skolers rolle er i den grønne omstilling, og hvad vi ønsker med Skolernes Klimahandledag:

  • Overensstemmelse med bæredygtighedsværdier
  • Imødegåelse af kompleksiteten i bæredygtighed
  • Visioner for en bæredygtig fremtid 
  • Handling for bæredygtighed

Hele rammen for grønne kompetencer foldes ud i denne rapport.

Sidst opdateret: 28. oktober 2024