Mosede Klimapark: Hvordan bliver skoletoilettet en god oplevelse?
Hvordan kan vi designe toiletter, så de bliver brugt ordentligt og forbliver indbydende? Med adfærdsdesign og nudging skal eleverne designe toiletindretninger, der inspirerer til bedre og grønnere besøg, og som kan bruges i Mosede Klimapark.

Praktisk information
Praktisk information
Dato: Torsdag den 24. april 2025
Antal pladser: 5 klasser
Sted: På jeres egen skole
Målgruppe: Mellemtrin og udskoling
Varighed: 5 lektioner
Fag: Natur/teknologi, samfundsfag, dansk, håndværk og design
Pris: Gratis
Hvad er aktiviteten
Toiletter på skoler og udendørs besøgstjenester er berygtede for at blive ulækre, hvilket fører til at mange elever ikke bruger dem. Men hvad kan vi gøre ved det?
Hvis du tilmelder dig, modtager I et færdigt forløb for dagen. Med udgangspunkt i viden om adfærdsdesign og nudging skal eleverne undersøge skolens toiletter og afprøve og udvikle løsninger, der kan gøre toiletterne mere indbydende. De skal omsætte deres idéer til konkrete forslag og lave korte videoer, der viser, hvordan løsningerne fungerer i praksis.
Videoerne præsenteres for Klimaparkens natur- og klimavejleder, som enten besøger klassen på dagen eller en af de efterfølgende dage. Tidspunktet aftales individuelt med læreren, så det passer ind i klassens forløb.
Videoerne vil efterfølgende blive brugt af fagfolk, der skal designe toiletter i Mosede Klimapark.
Hvem ved – måske kan nogle af idéerne også forbedre skolens egne toiletter.
Hvordan er forløbet?
Læreren får på forhånd udleveret undervisningsmateriale om adfærdsdesign og nudging med øvelser og undersøgelser, der engagerer og inspirerer eleverne.
Forslag til program for dagen:
- Intro og problemforståelse (30 min) – Hvad gør et toilet ulækkert? Kort oplæg om adfærdsdesign og nudging.
- Undersøgelse (45 min) – Eleverne undersøger skolens toiletter og dokumenterer udfordringer med billeder/noter.
- Idéudvikling (45 min) – Eleverne udvikler en liste af løsninger
- Produktion af videoer (60-90 min) – Eleverne optager i grupper små videoer, der viser deres løsninger i praksis.
Hvordan er handlingen en del af løsningen?
Eleverne arbejder aktivt med at finde løsninger på et hverdagsproblem ved at kombinere undersøgelser, kreativ tænkning og konkrete eksperimenter. Videoerne sikrer, at deres idéer kan inspirere beslutningstagere i Mosede Klimapark – og måske endda gøre en forskel på deres egen skole.