Gå til hovedindhold

UDSOLGT! Brev fra fremtiden - besøg på Mosede Renseanlæg

Mosede Klimapark inviterer på Klimahandledagen tre klasser til at give deres bud på, hvordan vi formidler vigtigheden af klima og spildevand. Til det får klassen to breve fra fremtiden og et besøg på Renseanlægget.

Praktisk information

Dato: Torsdag den 24. april

Antal pladser: 3 klasser

Sted: På jeres egen skole + besøg på renseanlægget

Klassetrin: Mellemtrin og udskoling

Varighed: 4 lektioner

Fag: Natur/teknologi, fysik/kemi, samfundsfag, dansk

Pris: Gratis

Hvad er aktiviteten?

Vi tænker sjældent over, hvad der sker, når vi skyller ud eller åbner vandhanen. Spildevandsrensning er en af de mest afgørende processer i vores samfund – men den foregår i det skjulte, og vi tager den ofte for givet. Men hvad ville der ske, hvis vi ikke passede på vores vand? Og hvordan kan vi bruge denne viden til at skabe en klimapark, der giver unge lyst til at handle?

Eleverne starter dagen med et tankevækkende brev fra fremtiden. De får en besked fra en fremtidig borger, der beskriver, hvordan verden ser ud i deres tid – en dystopisk fremtid, hvor vi ikke passede på vores vand og ressourcer.

Herefter besøger eleverne renseanlægget, hvor de ser med egne øjne, hvordan spildevandsrensning fungerer, og hvilken afgørende rolle den spiller for både klima og samfund. De får mulighed for at stille spørgsmål til renseanlæggets eksperter og reflektere over, hvad der ville ske, hvis vi ikke havde et renseanlæg. Eleverne hører også om Mosede Klimapark, som skal etableres ved renseanlægget.

Som afslutning på besøget modtager eleverne et nyt brev fra fremtiden – denne gang med et positivt fremtidsscenarie fra en verden, hvor mennesker har handlet klogt, og hvor vand og klima er i balance. Tilbage på skolen arbejder eleverne med spørgsmålet:

🔹 Hvordan kan vi designe Mosede Klimapark, så den inspirerer til håb og handling og gør det positive fremtidsscenarie til virkelighed?

Elevernes idéer præsenteres efterfølgende for renseanlæggets projektleder, som besøger klassen en af de efterfølgende dage. Tidspunktet aftales individuelt med læreren, så det passer ind i klassens forløb. Elevernes forslag vil efterfølgende blive bragt i spil til udviklingen af Mosede Klimapark.

Hvad er forløbet? 

Eleverne modtager som forberedelse til besøget på renseanlægget et dystopisk fremtidsbrev, der sætter scenen for dagens besøg og refleksioner. Vis også gerne eleverne YouTube-videoen ”Benjamin Hav Undersøger Renseanlæg”.[1]

Program for dagen:

Det er muligt at besøge renseanlægget kl. 8.30, kl. 9.30 og kl. 10.30.

  1. Besøg på renseanlægget (60 min) – Rundvisning og introduktion til spildevandsrensningens rolle i samfundet og klimaet. Eleverne modtager et nyt brev fra fremtiden – denne gang fra en positiv fremtid, hvor vi har handlet klogt i vor tid.
  2. Refleksion og idéudvikling (120 min) – Eleverne arbejder med spørgsmål om håb, handling og renseanlæggets betydning. De udvikler konkrete idéer til, hvordan Mosede Klimapark kan bidrage til en fremtid, hvorfra vi har modtaget det positive brev – en verden, hvor vi har handlet klogt for klimaet og vores vandressourcer. Elever og lærere bestemmer selv under hvilken form, ideerne skal præsenteres.

Hvordan er handlingen en del af løsningen? 

Ved at opleve renseanlægget og reflektere over dets betydning for klima og samfund får eleverne en ny forståelse af vands kredsløb og vores afhængighed af rene ressourcer. Deres refleksioner og idéer bidrager til udviklingen af Mosede Klimapark, der skal være et sted, hvor vi får håb og motivation til at handle for klimaet.


Tilmeld dig aktiviteten

Sidst opdateret: 25. marts 2025