8 % af bilerne i Greve Kommune er elbiler
Andelen af elbiler i Greve Kommune går den helt rigtige vej. Det er dog stadig vigtigt at de ikke bare udvider bilparken og at vi flytter nogle af vores ture til cykel og offentlig transport
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 8 % af bilerne blandt borgere og virksomheder i Greve Kommune nu er rene elbiler. Det betyder både, at vi lægger højt blandt landets kommuner, og at vi er på vej til at nå klimaplanens mål om 30 % elbiler i 2030.
Salget af elbiler er steget kraftigt de sidste år. Globalt var det en ud af 70 af de solgte biler i 2017, der var en elbil. I 2023 var det tal en ud af fem. Det viser tal fra Det Internationale Energiagentur. Og Danmark er rigtig godt med. I september var 48 % af de solgte privatbiler rene elbiler.
I Greve Kommune var der således i 2018 også bare 138 elbiler, mens der fem år senere er 2.185. Den vækst skaber håb for at nå klimamålene for transport - både her og i resten af verden.
Djævlen i detaljen
Der er dog to nuancer, som er vigtige i forståelsen af de tal. For det første er det samlede antal af biler i kommunen steget næsten lige så meget i samme periode som antallet af elbiler. Det er et billede på en national tendens i, hvor mange biler vi ejer. I 1995 var der 1,6 mio. biler i Danmark, i dag er der 2,7 mio., og i 2030 vil der være 3,3 mio., viser Energistyrelsens fremskrivning. Det kan gøre det sværere at nå målet om 30 % elbiler på en måde, der virkelig sænker udledningen.
Derfor er det for det andet vigtigt, hvor mange biler vi har, og hvad vi bruger bilerne til - både de fossil- og de eldrevne. For at nå vores samlede klimamål, skal vi nemlig også reducere antallet af kilometer, vi forventes at køre, med 10 %. Det kan vi gøre ved i højere grad at være flere i bilen, cykle eller gå de kortere ture og bruge offentlig transport.