Greve Kommunes støjråd
Støjrådet rådgiver Byrådet om støjrelaterede forhold.
Trafikstøj er et stigende problem i Greve Kommune. Det gælder ikke mindst støjen fra Køge Bugt motorvejen, som betyder, at omkring 3.600 af kommunens boliger belastes med støj, der overskrider Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier.
Greve kommune - Støjhandlingsplan
Den 14. november 2023 afleverede Greve Kommunes Støjråd deres forslag til støjhandlingsplan til Plan- og Tryghedsudvalget.
Byrådet godkendte 11. december 2023 forslaget til støjhandlingsplan fra Greve Kommunes Støjråd.
Støjrådet har kortlagt støjen fra motorvejen og de større kommunale veje. Det er første gang, der er foretaget en samlet kortlægning af trafikstøjen i kommunen.
Kortlægning af trafikstøjen i kommunen viser, at omkring 6.000 boliger er belastet af støj over grænseværdien på 58 dB. Det svarer til lidt mere end hver fjerde bolig i kommunen.
Den helt dominerende kilde til støjen i kommunen er trafikken på motorvejen, der betyder, at boliger op til ca. 1 km fra motorvejen er belastet af støj over grænseværdien. Støj fra motorvejen er derfor dét, støjrådet især har fokuseret på at nedbringe.
Støjrådet har gennemgået de fleste kendte virkemidler og vurderet hvilke, der vil være realistiske at anvende i Greve Kommune. På den baggrund anbefaler Støjrådet seks virkemidler og har prioriteret dem, så de virkemidler, der giver størst effekt i forhold til omkostninger, bruges først.
Støjrådet anbefaler seks virkemidler i prioriteret rækkefølge:
1. Nedsæt hastigheden på motorvejen til 90 km/t
2. Nedsæt hastigheden på de kommunale veje til maks. 50 km/t
3. Forhøj de eksisterende støjvolde
4. Brug støjdæmpende asfalt på motorvejen
5. Højere støjskærme, hvor andre virkemidler ikke er mulige
6. Dæmp støjen indendørs og lav støjdæmpede opholdskroge udendørs
Der er ikke ét virkemiddel, der alene giver tilstrækkelig effekt. Derfor er det nødvendigt, at alle virkemidler tages i brug. Virkemidlerne på motorvejen – nedsat hastighed, støjdæmpende asfalt og støjskærme langs motorvejen – er statens ansvar, mens facilitering af anlæg af støjvolde og hastigheden på de kommunale veje er kommunens ansvar. Støjrådet peger på, at der kan opnås væsentligt større effekt med lavere omkostninger, hvis kommunen og staten koordinerer deres indsatser.
Hvis støjhandlingsplanen realiseres i sin helhed, viser Støjrådets beregninger, at støjen ved omkring 2.600 boliger vil komme under grænseværdien, mens ca. 3.100 boliger vil opnå en mærkbar forbedring på mindst 3 dB.
Miljøvurdering
Greve Kommune har vurderet at Støjhandlingsplanen ikke kræver en miljøvurdering, se afgørelsen her
Støjrådet
Byrådet besluttede 21. juni 2021 at nedsætte Greve Kommunes Støjråd.
Støjrådet skal forberede arbejdet med en generel handlingsplan mod trafikstøj i kommunen.
Støjrådet skal:
- Vurdere omfanget af støjgener fra statslige baner hhv. Køge Bugt motorvejen baseret på statslig støjkortlægning.
- Kortlægge trafikstøj fra kommunens større veje baseret på en vurdering af, hvor generne for borgerne er størst.
- Undersøge mulige løsninger og indsamle viden om effekt og omkostninger.
- Undersøge mulighederne for synergier mellem statslige, kommunale og private initiativer til bekæmpelse af trafikstøj
- Indsamle erfaringer med støjbekæmpelse i andre kommuner
- Forberede et forslag til støjhandlingsplan, der i videst muligt omfang er baseret princippet om størst effekt pr. investeret krone for såvel offentlige som private investeringer i støjbekæmpelse.
Støjrådet skal sammenfatte sit arbejde i et forslag til støjhandlingsplan, som forelægges til politisk behandling gennem Plan- og Tryghedsudvalget.
Greve Kommunes Støjråd består af følgende 12 medlemmer:
- Formand byrådsmedlem Torben Hoffmann (V)
- Byrådsmedlem Brigitte Klintskov Jerkel (K)
- Helle Olsen, Grundejerforeningen Birkelyparken
- Henrik Marker, Grundejerforeningen Dønnergården
- Lars Ellesgaard, Grundejerforeningen Fugleparken
- Leif Limkilde Bloch, Grundejerforeningen Kildebrøndegaard
- Michael Viktor Jensen, Karlslunde Bylaug
- Helle Mølleskov, Grundejerforeningen Rørhaven
- Torben Steen Hansen, foreningen StopStøjen
- Erik Thysell, medlem med særlig viden om støj
Støjrådet er nedsat under og refererer til Plan- og Tryghedsudvalget. Støjrådet stiler sit forslag til støjhandlingsplan til Plan- og Tryghedsudvalget, som behandler forslaget og videresender sin anbefaling til Økonomiudvalg og Byråd. Støjrådet nedsættes for en periode, indtil der er leveret en støjhandlingsplan.
Møder og referater
Greve Kommune Støjråd afholdt sit første møde 17. maj 2022 og har planlagt at afholde i alt 12 møder frem til december 2023.
Referater og mødemateriale
November 2023
Temamøde Støjhandlingsplan 14-11-2023 (PDF)
Oktober 2023
Referat støjrådet 12 oktober 2023
September 2023
Referat støjrådet 14 september 2023
Juni 2023
Marts 2023
Præsentationer støjrådet 30. mars 2023
Referat greve kommunes støjråd 30. marts 2023
Februar 2023
December 2022
1 oplæg greve støjråd 15 12 2022
2 albertslund silent city præsentation greve
3 kommunale støjhandlingsplaner 15 12 2022 hjemmeside
Referat greve kommunes støjråd 15. december 2022
Oktober 2022
Præsentation 27 10 2022 endelig
Referatet greve kommunes støjråd møde 27. oktober 2022
Rambøll greve 27 oktober komprimeret
September 2022
Præsentations materiale fra mødet 15. september 2022
Præsentations materiale fra Banedanmark fra mødet15. september 2022
Præsentations materiale fra Vejdirektoratet fra mødet 15. september 2022
Referatet fra Greve Kommunes Støjråd møde 15. september 2022
Juni 2022
Referat fra Greve Kommunes Støjråd møde 14. juni 2022
Maj 2022